Berlingske Business

Tilfredsstillende trods tryk på resultaterne i Hvidbjerg Bank

bank
Arkivfoto: Iris.

Hvidbjerg Banks overskud skrumpede i første halvår, mens toplinjen blot gik en smule tilbage i et ellers uhyre hårdt miljø for bankvirksomheder - med rekordlave renter og dermed færre indtægter at hente.

Samtidig betød lidt højere personaleudgifter samt nedskrivninger på udlån også et indhak i resultatet, som Hvidbjerg Bank dog selv anser for værende tilfredsstillende.

»Toplinjen, som består af netto rente- og gebyrindtægter, er det næsthøjeste i bankens historie, hvilket anses som tilfredsstillende set i lyset af de vanskelige rentevilkår for den finansielle branche. Resultatet er 2,1 mio. kr. mindre i forhold til den tilsvarende periode i 2015. Ændringen i forhold til året før skyldes overvejende det store antal omlægninger af realkreditlån i første kvartal af 2015 og en investering i nye medarbejdere i banken,« skriver Hvidbjerg Bank i sit regnskab.

Jens Chr Hansen bylinefoto

Banken hentede netto rente- og gebyrindtægter på 33,3 mio. kr. i første halvår mod 34,3 mio. kr. på den post et år tidligere, mens basisindtjeningen faldt til 9,0 mio. kr. fra 10,8 mio. kr.

Nedskrivningerne på udlån steg til 3,2 mio. kr. fra 2,3 mio. kr., mens overskuddet før skat faldt til 5,6 mio. kr. fra 7,7 mio. kr. i første halvår 2015.

Personaleudgifterne, der dækker over blandt andet løn, steg til 24,1 mio. kr. fra 22,9 mio. kr. et år tidligere.

For hele 2016 fastholder Hvidbjerg Bank sine forventninger om en basisindtjening på 14-18 mio. kr. Efter første halvår har banken realiseret en basisindtjening på 9,0 mio. kr.

Billede

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen