Berlingske Business

Tæppefald for bankernes teflon-beklædte frontkæmper

horwitz
Finansrådets direktør Jørgen Horwitz stopper. ARKIV udsendt den 26.1.2015 (Jørgen Horwitz ved Vækstkonference i Den Sorte Diamant tirsdag den 22. februar. Danmarks seks største erhvervs - organisationer arrangerede mødet med toppolitikere. (Foto: Morten Germund/Scanpix 2015) Foto:

Bankernes barske krisetid er forbi, så nu har bankerne brug for en anden førstemand end Jørgen Horwitz, der mandag blev fyret som direktør for bankernes brancheorganisation Finansrådet.

Hvis man kan tale om et utaknemmeligt direktørjob i bankverdenen, må det være Jørgen Horwitz direktørpost i bankernes fælles branceorganisation, Finansrådet. Efter finanskrisen blev Finansrådet brugt som bolværk mod de dårligdomme, dumheder og overeksponerede aktører, som sektoren viste sig at gemme på. Af samme årsag er Jørgen Horwitz’s ansigt endt med at være en slags synonym på bankernes rolle i finanskrisen. Og i det lys skal hans noget overraskende fyring som direktør for Finansrådet mandag ses.

Jørgen Horwitz skal han have den ros, at han altid stillede op, ringede tilbage og tog slagene, selvom det sjældent var vindersager, som bankerne blev udsat for. Til gengæld kan diskutere, om hans teflonbeklædte retoriske rustning altid var den rette vej. I årevis valgte han nemlig at konfrontere kritik af bankerne med en afvisning af problemstillingen. Og det var på mange måder overraskende, idet Jørgen Horwitz til uformelle sammenkomster agerede som en ualmindelig lun person, der så på sin rolle i bankverdenen med mere selvironi.

Det har da heller ikke altid været en nem opgave at samle tropperne under Finansrådet. Der er en klar iboende konflikt i opgaven, da der ofte er stærke modstridende interesser mellem de største og de lidt mindre banker. Denne stillingskrig er blevet stadig mere alvorlig - og i krogene tales der så småt om en opsplitning af bankernes fælles organisation, selvom det nu nok bliver ved snakken.

Det seneste eksempel på en konflikt er bankernes holdning til bankunionen. Landets største banker Danske Bank og Nordea er begge tilhængere af Bankunionen, sikkert fordi de alligevel skal leve op til internationale krav som følge af dette regulatoriske monster, som skal ledes ud fra Frankfurt. Til gengæld er der rigtig mange banker af mindre størrelse, som er kritiske overfor dansk medlemsskab. De frygter, at Sydeuropas banker stadig gemmer på store tab, der potentielt set kan ende med at ramme danske banker. Bankdirektørerne har ikke glemt, hvordan det var at betale for kriseramte banker i diverse bankpakker under vores egen finanskrise. Disse modsætninger er hajfyldt farvand at navigere i, fordi Finansrådet ofte bliver tvunget til at tale med to tunger.

Horwitz og hans hold af bankfolk taler med en vis politisk vægt - og så skal man selvfølgelig repræsentere alles interesser ligeligt. Men det har givet ballade i Finansrådets bestyrelse. Det skete f.eks. i forbindelse med et særligt komplekst lovforslag, hvor Horwitz tog repræsentanter fra Danske Bank med ind for at møde embedsmændene. Men de øvrige bankdirektører således mente, at Horwitz gav Danske Bank en særlig konkurrencefordel. Det gav Horwitz en næse. Måske er den ene tjeneste den anden værd, så det kan være i Danske Bank, at Horwitz skal rette henvendelse, nu da han er jobsøgende.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen