Berlingske Business

Sydbanks bud kan næppe matches

pix.diba
Købstilbuddet, som Sydbank i dag er kommet med, vil inden længe blive godkendt af Diba Banks investorer. Det vurderer analytiker i Alm. Branc Jesper Christensen. 

Ifølge analytiker i Alm. Brand er det ikke særligt sandsynligt, at andre byder over Sydbanks bud på Diba Bank. En købsaftale ligger ikke langt væk.

Et fornuftigt træk af Sydbank. Sådan beskriver analytiker i Alm. Brand Jesper Christensen dagens købstilbud på Diba Bank.

Købstilbuddet som Diba Banks bestyrelse er blevet præsenteret for er langt højere, end hvad man havde regnet med. Det kommer også bag på Jesper Christensen, der forklarer, at Sydbank må have vurderet, at der er et kundegrundlag, der er værd at betale for.

 Diba Bank

Ifølge ham er det langt fra en dårlig ide at gå så hårdt efter den sydsjællandske bank.

»Det giver Sydbank en god kundebasis, så de kan vokse yderligere og få flere filialer på Sjælland at arbejde med. Det giver dem en god eksponering på sjælland, hvor Sydbank generelt er lidt undereksponeret, så der passer Diba Bank godt ind,« siger han. 

Flere banker har været i spil i forhold til et købstilbud. Blandt andet har Arbejdernes Landsbank været en mulig køber. Jesper Christensen mener, at Arbejdernes Landsbank har præsenteret Dibas bestyrelse for et købstilbud, der har været for lavt i forhold til det Sydbank har budt.

Sydbank står, ifølge ham, umiddelbart som vinderne af bud-processen. Han forventer ikke, at Arbejdernes Landsbank vil byde ind med et nyt tilbud. Jesper Christensen vurderer, at det er Sydbank, der er mest interesserede i at hive Diba Bank til sig.

BM Indland

Han kan heller ikke forestille sig, at Diba Banks investorer vil takke nej til tilbuddet, der ligger langt over det, der normalt bliver budt på banker.

»Jeg kan ikke se, at Diba Bank på egen hånd vil kunne løfte aktiekursen til det her niveau. Det er deres forretning og kapital grundlag slet ikke til,« siger han og forklarer, at det er et spørgsmål om tid, før købet bliver godkendt.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen