Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Sydbank: Stærkt Tryg-regnskab med positiv underliggende udvikling

1
Lavere udgifter til stor- og vejrrelaterede skader var medvirkende til, at Tryg kom ud af tredje kvartal 2017 med et stærkt resultat og en positiv underliggende udvikling. Foto:

Lavere udgifter til stor- og vejrrelaterede skader var medvirkende til, at Tryg kom ud af tredje kvartal 2017 med et stærkt resultat og en positiv underliggende udvikling.

Det vurderer Mikkel Emil Jensen, aktieanalytiker i Sydbank, over for Ritzau Finans.

»Den underliggende udvikling er positiv. Det vil sige, at de prisstigninger, Tryg har haft på det seneste, overgår den skadesinflation, der har været, og det er rigtig positivt i forhold til at øge profitabiliteten,« siger analytikeren.

»Toplinjen er en smule under, hvad markedet regnede med, men det forsikringstekniske resultat er et stykke over. Det er blandt andet drevet af lavere udgifter til skader, særligt som følge af lavere udgifter til stor- og vejrrelaterede skader,« fortsætter han.

Trygforsikring

Det forsikringstekniske resultat steg i kvartalet til 789 mio. kr. fra 744 mio. kr. i samme kvartal året før og var derfor højere end analytikernes forventning om et resultat på 729 mio. kr.

Mikkel Emil Jensen peger på, at udviklingen inden for motorforsikringer samt det norske marked, hvor Trygs privatforretning havde en negativ præmievækst i tredje kvartal på 0,6 pct., som ventet stadig er problemfyldt.

»Det er som ventet, for der er et noget hårdere konkurrencepres i Norge, og når du kombinerer det med prisstigninger, så får du rigtig svært ved at holde på kunderne.«

»På mange måder er det ude af Trygs hænder. Det er et spørgsmål om tid, for det makroøkonomiske miljø ikke er helt så godt i Norge som i Danmark,« siger Mikkel Emil Jensen.

1

GODE EFFEKTIVISERINGER

Tryg har et mål om at effektivisere for 355 mio. kr. i 2017, og i årets to første kvartaler effektiviserede forsikringsselskabet for 220 mio. kr.

I tredje kvartal effektiviserede Tryg for 103 mio. kr., hvilket var lidt mere, end hvad Sydbank ventede.

»Det er bestemt godkendt og et udtryk for, at det er på vej mod målsætning om en omkostningsprocent på 14 pct. for året.«

»Tryg bliver nødt til at holde farten, for det lå over 14 pct. i de første to kvartaler, men det ser også ud til, at der er godt fat i de her effektiviseringer, så den balance kan godt holdes,« siger Mikkel Emil Jensen.

Tryg Forsikring

Omkostningsprocenten endte i kvartalet på 13,6, hvilket er lidt lavere end analytikernes forventning om et resultat på 13,9 ifølge Ritzau Estimates, og Mikkel Emil Jensen forventer derfor også, at Tryg-aktien tirsdag skal stige et par procent oven på regnskabet.

»Aktien skal et par procent op på regnskabet, for hele vejen rundt gør Tryg det fint. Særligt en positiv underliggende udvikling kan i fremtiden øge profitabiliteten.«

»Markedet regnede med en omkostningsprocent en spids under 14 pct., men Tryg når 13,6 pct., så resultatet siger, at det godt kan nå sin målsætning under 14 pct.,« siger aktieanalytikeren.

Umiddelbart efter aktiemarkedets åbning falder Tryg-aktien dog med 0,3 pct. til 146,30 kr.

/ritzau/FINANS

644724364.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen