Berlingske Business

Sydbank skuffet over Topdanmarks 2015-forventinger

topdanamrk
Overskrift
Foto:
 

Selvom fjerde kvartal overrasker positivt i Topdanmarks regnskab skuffer forventningerne til hele hele 2015.

Der var både skidt og kanel i Topdanmarks regnskab for fjerde kvartal.

Det vurderer senioranalytiker i Sydbank Jacob Pedersen over for Ritzau Finans.

»Det forsikringstekniske resultat i fjerde kvartal er markant bedre end ventet,« slår han fast og noterer, at det skyldes bedre skadesforløb og ikke afløbsgevinster.

billede

Det tekniske resultat blev 378 mio. kr., mens analytikere adspurgt af SME Direkt havde ventet 265 mio. kr.

Investeringsresultatet skuffer derimod. Det blev 514 mio. kr. for hele året mod ventet 587 mio. kr., og for kvartalet blev det 8 mio. kr. mod ventet 81 mio. kr.
Prognosen for 2015 er også skuffende for Sydbank.

Topdanmark sænker således forventningerne til præmievæksten til 0 pct. fra tidligere 1-2 pct..

»Der har åbenbart været noget større end ventet afgang af industrikunder i den ikke rentable ende. Det koster på præmievæksten. Dertil kommer, at Topdanmark ser en hårdere konkurrence indenfor privat. Sikkert mest inden for motor,« vurderer Jacob Pedersen.

billede

Modelprognosen for overskuddet for 2015 på 900-1000 mio. kr. er noget mindre end ventet.

»En af årsagerne er, at der indregnes mere storm end normalt. Der har allerede været udgifter for 40 mio. kr. for stormen Egon, og Topdanmark øger vejrligsrelaterede skader med 40 mio. kr. til 210 mio. kr. mod "normalt" 170 mio. kr.,« forklarer analytikeren.

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen