Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Sydbank skal lukke filialer og skære i medarbejderstaben

Sydbank2
Arkivfoto, 2010. Foto:

Landets fjerde største bank, Sydbank, offentliggjorde i dag en strategi, som betyder, at omkostningerne hvert år skal reduceres med 50 mio. kroner frem til 2018.

Efter et år hvor væksten i Sydbank ikke har levet op til det foregående års pæne resultater, er ledelsen i Aabenraa klar med en ny såkaldt »Blå vækst«-strategi, der skal skærpe forretningen.

Omkostningerne skal have en tur ned og reduceres årligt med 50 mio. kroner frem til 2018. Den markante reducering betyder, at Sydbank fremover skal have »færre medarbejdere og færre filialer,« som det står i præsentationen af regnskabet for tredje kvartal.

Frøsig2

Nordea-analytiker Christian Hede mener dog ikke, at der er noget dramatisk i Sydbanks reduceringsplaner.

»Antallet af medarbejdere og filialer har været nedadgående i flere år, og Sydbanks tiltag skal ses som en fortsættelse af den effektiviseringsstrategi, som de længe har haft. Årsagen er, at kunderne simpelthen ikke efterspørger filialerne i samme omfang som tidligere. Det har vi også oplevet i de andre banker, og hvis man ser på Sydbanks tal, er der ikke meget, der typer på, at de mister voldsomt mange kunder, når de lukker en filial,« siger Christian Hede.

Foruden reduceringen af omkostningerne, er det er også del af Sydbanks »Blå vækst«-strategi, at banken i årene frem til 2018 skal realisere en egenkapitalforrentning på minimum 12 pct. efter skat eller være i top tre blandt de seks største banker.

kF

»Skuffende Sydbank-strategi«

Christian Hede kalder Sydbanks strategi for »skuffende« og »forsigtig«.

»Nu har Sydbank da i hvert fald sat nogle milepæle op i horisonten, som de sigter efter, og dem kan man roligt betegne som beskedne. Jeg er ikke imponeret af Sydbanks treårige strategi, men jeg kan godt forstå, hvorfor de har valgt at melde ud, som de gør,« siger han og uddyber:

»De har valgt at forholde sig til den situation, der er lige nu. Det vil sige en situation med negative renter i Nationalbanken, en lav markedsrente og et ganske stort pres på indtjeningen i bankerne. Når man tager udgangspunkt i det, så kan forventningerne til 2016, 2017 og 2018 kun blive forsigtige. Der er mange ting, der kan gå meget bedre end det, Sydbank forventer sig nu, men når det nu er sådan, at banken har valgt at melde ud, er det hvad investorerne forholder sig til. Det kommer let til at se skuffende ud, og derfor kan vi også se en kontant afregning i dagens aktiekurs,« siger Nordea-analytikeren.

Mærsk-aktien prissat 92 mia. kr. for lavt anslår Nordea

Hvordan formår Sydbank at være en lokal forankret bank, samtidig med at de lukker filialer og har en ambition om at blive landet tredje største bank?

»Sydbank forsøger at få det bedste fra begge verdener, og det skal vi se, om Sydbank er i stand til at levere på. Den underliggende udvikling er, at hvis renteniveauet havde været uændret i forhold til sidste år, så ville Sydbank have tjent betydeligt flere penge i år end sidste år. På den måde går det i den rigtige retning, men det er ikke noget, der kommer til udtryk i de fremlagte regnskabstal.«

Sydbank

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen