Berlingske Business

Sydbank løfter overskuddet i første kvartal

Sydbanks adm. direktør Karen Frøsig
Sydbanks adm. direktør Karen Frøsig Foto:

Sydbank har i årets første tre måneder løftet indtjeningen og haft markant lavere nedskrivninger, hvilket er med til at sikre fremgang på bundlinjen.

Det fremgår af regnskabet for første kvartal, der er offentliggjort onsdag morgen.


Aabenraa-banken kommer ud af første kvartal med en basisindtjening eksklusive handel på 1115 mio. kr., hvilket er en fremgang på 60 mio. kr. i forhold til samme periode i 2014.

Der var også bedring med nedskrivningerne, der i kvartalet var på 116 mio. kr., hvilket er et fald fra 319 mio. kr. i de tre første måneder af 2014.


På bundlinjen lyder resultatet et overskud på 304 mio. kr., hvilket er 18 mio. kr. højere i forhold til sidste år. Grunden til, at fremgangen ikke er højere, er, at Sydbank i første kvartal sidste år havde positive kursreguleringer på 314 mio. kr., hvilket i år lyder på 108 mio. kr.


- Vi har fået en god start på 2015, og det er vi meget tilfredse med. Det er nu et år siden, vi lancerede planen for at forbedre lønsomheden i Sydbank. Hele organisationen har arbejdet målrettet med at implementere den siden, og resultatet for 1. kvartal viser et Sydbank med en stabil og høj indtjeningskraft, siger Sydbanks administrerende direktør, Karen Frøsig, i en kommentar til regnskabet.

Sydbank

I mio. kr.1. kvt 20151. kvt 2014Ændr.
i pct.
Indtjening i alt1.2331.1418%
Resultat før skat39720297%
Nettoresultat3042866%
Egenkapital11,110,56%

Sydbank kommer ikke med konkrete forventningerne til 2015, men banken forventer blandt andet stigende basisindtjening, som følgende af svagt stigende bankudlån. Derudover venter den Aabenraa-baserede bank stigende handelsindtjening i forhold til 2014 og et lavere nedskrivningsniveau.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen