Berlingske Business

Sydbank jager flere erhvervskunder

Karen Frøsig
Karen Frøsig - Sydbank - Her fotograferet i bankens hovedsæde i Åbenrå - Aabenraa Foto:

Sydbank har kapret en større del af markedet for erhvervsudlån over det seneste års tid ifølge en undersøgelse, Aalund har lavet for banken.

Det betyder dog ikke, at banken er tilfreds med det nuværende niveau.

- Målsætningen er altid en øget markedsandel. Vi er rigtig godt tilpas med, at vi er landet på 10 pct. nu, men det er ikke der, vi stopper, siger Grethe Harmuth, afdelingschef i Sydbank med ansvar for erhverv, til Ritzau Finans.

Helt præcis er bankens markedsandel steget til 9,8 pct. i år fra 8,5 pct. i 2012 blandt virksomheder med mellem 10 og 499 ansatte. Jyske Bank er også gået frem med mere end 1 pct.point, mens både Danske Bank og især Nordea er i tilbagegang ifølge undersøgelse.

Grethe Harmuth har dog ikke et svar på, hvorfor det lige er de to største banker, der mister kunder til de to Jyllands-baserede pengeinstitutter.

- Jeg kan ikke se ind i de andre banker, men vi er en relationsbank, der evner at sætte os ind i virksomhedernes situation og udfordringer, det kan vi se giver en bevægelse i vores markedsandel. Hvordan de andre agerer, kan jeg ikke udtale mig om, siger Grethe Harmuth.

Sydbanks udlån til erhvervssegmentet var på knap 46 mia. kr. ved udgangen af 2012, en lille stigning i forhold til ved årets start. Det til trods for, at markedet skrumper en anelse.

Springet i markedsandel kom efter, at andelen var stort set uændret fra 2011 til 2012. At det lige går stort fremad i år, har Grethe Harmuth dog ikke en specifik forklaring på.

- At flytte en erhvervskunde er ikke noget, man gør fra den ene dag til den anden. Vi har arbejdet målrettet i flere år på at øge markedsandelen - at det så lige falder i hak det ene år, det er bare et resultat af det lange, seje træk, mener Sydbanks afdelingschef.

Ifølge Grethe Harmuth er Sydbanks store styrke, at banken er meget lokalt engageret og opfattes som at være tæt på kunderne - noget, Aalunds tal også afspejler.


Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen