Berlingske Business
17:29Velux-formand er årets bestyrelsesformand

Sydbank: Holder fast i Totalkredit trods dårlig omtale

Karen
Karen Frøsig, adm. direktør i Sydbank. Foto:

Totalkredits varslede prisstigninger kostede Sydbank millioner. Banken overvejer dog ikke at skifte udbyder.

København: Medie- og kundestormen mod Nykredits varslede prisstigninger på boliglån via Totalkredit har kostet millioner for Sydbank i første kvartal. Modvinden til trods vil landets fjerdestørste bank dog beholde Nykredit som leverandør af boliglån.

Det fortæller administrerende direktør Karen Frøsig oven på regnskabet for årets tre første måneder, der viser et fald i både indtjening og resultater.

Sydbanks topchef Karen Frøsig

En stor del af forklaringen er "den markedssituation, der opstod, da koncernens leverandør af realkreditlån annoncerede bidragsforhøjelser på realkreditlån."

»Vi har, så længe jeg kan huske, brugt Totalkredit. Både mens vi stadig ejede en del, og efter at vi solgte til Nykredit. Vi har altid fået kvalitetsprodukter til konkurrencedygtige priser.«

»Vi er sikre på, at et sådant samarbejde vil betyde, at vi også får det fremover. Ser man bredere på det, har Totalkredit jo faktisk været den billigste udbyder«, siger administrerende direktør i Sydbank Karen Frøsig.

Sydbank hjalp tyske rigmænd med at skjule formuer

Grunden til, at Sydbank er blevet ramt af Totalkredits varslede prisstigninger, er, at banken har reageret ved at tilbyde sine kunder gratis rådgivning og konvertering af boliglån.

»Hvis en kunde kommer ind med et lån, som vi har rådgivet ham eller hende til at tage, og siger: Nu stiger bidragssatsen ind i himlen, det kan dælme ikke passe og så videre, så sætter vi os ned og regner det hele igennem og konverterer gratis.«

»Det gør vi, fordi det vigtigste for os er, at kunderne forstår, at vi vil dem det bedste. De skal have den bedste rådgivning. Så det er en omkostning, vi bærer, for ellers lever vi ikke op til det, vi skal over for kunden«, siger bankdirektøren.

Salg af B&O til kinesisk selskab går i vasken

Sydbanks basisindtjening faldt i årets tre første måneder med 65 millioner kroner i forhold til samme periode sidste år, hvoraf langt størstedelen kan henføres til realkredit og lånegebyrer.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen