Berlingske Business

Sydbank: Holder fast i Totalkredit trods dårlig omtale

Karen
Karen Frøsig, adm. direktør i Sydbank. Foto:

Totalkredits varslede prisstigninger kostede Sydbank millioner. Banken overvejer dog ikke at skifte udbyder.

København: Medie- og kundestormen mod Nykredits varslede prisstigninger på boliglån via Totalkredit har kostet millioner for Sydbank i første kvartal. Modvinden til trods vil landets fjerdestørste bank dog beholde Nykredit som leverandør af boliglån.

Det fortæller administrerende direktør Karen Frøsig oven på regnskabet for årets tre første måneder, der viser et fald i både indtjening og resultater.

Sydbanks topchef Karen Frøsig

En stor del af forklaringen er "den markedssituation, der opstod, da koncernens leverandør af realkreditlån annoncerede bidragsforhøjelser på realkreditlån."

»Vi har, så længe jeg kan huske, brugt Totalkredit. Både mens vi stadig ejede en del, og efter at vi solgte til Nykredit. Vi har altid fået kvalitetsprodukter til konkurrencedygtige priser.«

»Vi er sikre på, at et sådant samarbejde vil betyde, at vi også får det fremover. Ser man bredere på det, har Totalkredit jo faktisk været den billigste udbyder«, siger administrerende direktør i Sydbank Karen Frøsig.

Sydbank hjalp tyske rigmænd med at skjule formuer

Grunden til, at Sydbank er blevet ramt af Totalkredits varslede prisstigninger, er, at banken har reageret ved at tilbyde sine kunder gratis rådgivning og konvertering af boliglån.

»Hvis en kunde kommer ind med et lån, som vi har rådgivet ham eller hende til at tage, og siger: Nu stiger bidragssatsen ind i himlen, det kan dælme ikke passe og så videre, så sætter vi os ned og regner det hele igennem og konverterer gratis.«

»Det gør vi, fordi det vigtigste for os er, at kunderne forstår, at vi vil dem det bedste. De skal have den bedste rådgivning. Så det er en omkostning, vi bærer, for ellers lever vi ikke op til det, vi skal over for kunden«, siger bankdirektøren.

Salg af B&O til kinesisk selskab går i vasken

Sydbanks basisindtjening faldt i årets tre første måneder med 65 millioner kroner i forhold til samme periode sidste år, hvoraf langt størstedelen kan henføres til realkredit og lånegebyrer.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen