Berlingske Business

Sydbank har brug for vækstvitaminer

Frøsig2
Overskrift
Sydbanks adm. direktør, Karen Frøsig. Foto:
frøsig
Overskrift
Karen Frøsig - Sydbank - Her fotograferet i bankens hovedsæde i Åbenrå - Aabenraa Foto:

Sydbank leverer et stillestående regnskab, hvor basisindtjeningen skuffende må nedjusteres. Bankens nye strategi skal sætte skub i væksten.

Landets fjerde største bank, Sydbank, har netop fremlagt regnskab for tredje kvartal og leverer med egne ord et »solidt regnskab«, men regnskabet ser dog ud til ikke at rykke sig betydeligt i forhold til de forgående kvartaler, der har budt på pæn vækst.

»Vi leverer et solidt regnskab for 1.-3. kvartal, og det er vi tilfredse med. Vi viser udlånsvækst for 7. kvartal i træk, men er særligt tilfredse med, at nedskrivningerne fortsætter den positive tendens, vi har set siden begyndelsen af 2014,« skriver adm. direktør i Sydbank, Karen Frøsig, i en pressemeddelelse.

Resultatet er på i alt 832 mio. kroner, hvilket giver en egenkapitalforrentning på 9,8 pct. efter skat. Og med en basisindtjening på 3289 mio. kroner, er basisindtjeningen »historisk høj«, står der i regnskabet.

Sydbank skruer en smule ned for forventningerne til indtjeningen i 2015. Det er bankens plan, at en ny 3-årig strategiplan skal sætte skub i væksten og være medvirkende til at realisere en egenkapitalforrentning på minimum 12 pct.

»Blå vækst er en ambitiøs strategi, der skal sikre, at Sydbank fortsætter den positive udvikling, vi er inde i. Vi vil med afsæt i vores høje kundetilfredshed levere dygtigt, solidt og lønsomt bankhåndværk med kunden i centrum,« skriver Karen Frøsig.

Hovedpunkter fra regnskabet for 1.-3. kvartal

  • ​Indtjening i alt på 3.456 mio. kr. Det er en stigning på 1 pct. i forhold til samme periode i 2014.
  • Nedskrivninger på udlån er på 272 mio. kr. og falder med 51 pct. i forhold til samme periode i 2014.
  • Bankudlån stiger med 3,9 mia. kr., svarende til 5,8 pct. i 2015.
  • Aktietilbagekøb på 500 mio. kr. er påbegyndt den 13. april 2015.

Forventingerne til 2015

Sydbank forventer en begrænset positiv økonomisk vækst i 2015. Derudover forventes:

  • Uændret basisindtjening i forhold til den realiserede indtjening i 2014, som følge af fortsat stor konkurrence og det negative rentemiljø og på trods af stigende bankudlån.
  • Uændret handelsindtjening i forhold til den realiserede indtjening i 2014, dog afhængigt af udviklingen på de finansielle markeder.
  • Uændrede basisomkostninger – på trods af aftalte generelle lønstigninger i finanssektoren på 1,75 pct. og en stigning i lønsumsafgiften på 0,80 pct.
  • Væsentligt lavere nedskrivningsniveau i 2015.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen