Berlingske Business

Sydbank-boss: Prisjusteringer efter bidragssag rammer indtjening

Sydbanks topchef Karen Frøsig
Sydbanks topchef Karen Frøsig Foto:

Sydbanks indtjening faldt i første kvartal, hvilket hænger sammen med de prisjusteringer, som banken har kompenseret kunder med, efter at de blev mødt med bidragsforhøjelser fra Nykredit/Totalkredit.

- Basisindtjeningen og dermed resultatet er en smule lavere end forventningerne fremsat ved årsregnskabet for 2015. Det skyldes primært prisjusteringer, koncernen har foretaget som følge af den markedssituation, der opstod da koncernens leverandør af realkreditlån annoncerede bidragsforhøjelser på realkreditlån. At den samlede reduktion af resultatet er begrænset til 34 mio. kr. skyldes et markant fald i nedskrivningerne på 67 pct. samt et fald i basisomkostningerne, siger Sydbanks administrerende direktør, Karen Frøsig, i regnskabet.


Trods tilbagegangen betegner hun dog regnskabet som solidt.


- Vi viser udlånsvækst for 9. kvartal i træk og er særligt tilfredse med, at nedskrivningerne fortsætter den positive tendens, vi har set siden begyndelsen af 2014, samt at vi formår at mindske bankens omkostninger, siger Karen Frøsig.


Hun fortæller endvidere, at banken vil sætte yderligere fart på automatisering af processer.


- Vi vil i 2016 og 2017 tilføre 25 mio. kr. årligt til optimering af it-systemer. Kunder såvel som medarbejdere vil opleve forbedringer. Konkret handler det blandt andet om optimering af vores boligprocesser og forbedret integration af kreditprocesser. Begge projekter medvirker til at udvikle banken og muliggør samtidig en tilpasning af omkostningerne, siger Sydbank-topchefen.


/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen