Berlingske Business

Swipp-direktør fryder sig: MobilePay-gebyr er vand på vores mølle

MA
Martin Andersen, adm. direktør for mobilbetalingstjenesten Swipp. Foto:

Mobilbetalingstjenesten Swipp, der er hovedudfordrer til Mobile­Pay, glæder sig over, at Danske Bank ikke længere må forhindre butikkerne i at opkræve gebyrer fra kunderne.

Butikkernes grønne lys til at opkræve MobilePay-gebyrer er vand på Swipp-konkurrentens mølle.

12BUSmobilePay-162208.jpg

Sådan lyder meldingen fra Swipps adm.direktør, Martin F. Andersen, efter at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i en ny afgørelse fastslår, at Danske Bank ikke længere må hindre virksomheder, som anvender MobilePay, i at opkræve gebyrer fra kunder, der bruger mobiltjenesten.

»Afgørelsen er naturligvis vand på vores mølle. Vi oplever generelt en stor vækst i antallet af erhvervsaftaler, fordi butikkerne har lavere udgifter på transaktioner med Swipp. Med afgørelsen vil det betyde større gennemsigtighed for forbrugeren i forhold til, hvad det koster at betale med mobilen, og den gennemsigtighed byder vi velkommen,« siger Martin F. Andersen.

Swipp har svære kår

Mobilbetalingsløsningen Swipp, der bygger på et samarbejde mellem 81 banker, har siden fødslen haft svære kår. Danske Banks betalingsapp MobilePay er på rekordtid blevet drønpopulær blandt danskerne, og Swipp har i al sin levetid måttet tage titlen som den evige toer.

Mens mange eksperter allerede har dømt Swipp til døden, ser andre fortsat muligheder. Særligt i butiksmiljøerne, hvor Danske Bank har svært ved at få forbrugerne til at tage MobilePay til sig.

Swipp

Netop på erhvervskundesiden er der mange penge at hente, og her mener Martin F. Andersen, at Swipp er blevet styrket, når de skal ud og tale med erhvervskunder.

»Når butikkerne skal vælge at tage imod mobilbetaling, og de så skal vælge mellem et produkt, der koster mellem 40 og 60 øre, og et andet produkt, der koster adskillige kroner, hver gang man køber varer i butikkerne, tror jeg, at de fleste erhvervsdrivende godt ved, hvad de vil vælge,« siger Martin F. Andersen.

Danske Bank frygter ikke fravælgelse

Foreløbigt har Swipp over 17.000 erhvervsaftaler, hvor nøglespillerne hedder 7Eleven og Magasin. Martin F. Andersen understreger, at det er »helt afgørende« at vinde butikkernes gunst.

»Det er butikshandlen og de mange korttransaktioner, det handler om. Er man en lille butik, er det mange penge, man kan komme til at betale for mobilløsninger, hvis man ikke vælger den rigtige partner,« siger han.

22BUSDanske-Bank-og-Dansk-S.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen