Berlingske Business

Swedbank overrasker positivt på de primære poster

SWEDBANK-AGM/
Swedbank, der er en af de fire store banker i Sverige, kom resultatmæssigt pænt igennem tredje kvartal. Foto:

Swedbank, der er en af de fire store banker i Sverige, kom resultatmæssigt pænt igennem tredje kvartal.

Bankens indtægter var tæt op ad det ventede med undtagelse af handelsindtjeningen, der ikke var faldet helt så meget som ventet. Samlet løb indtægtsposten op i 10,42 mia. svenske kr. i kvartalet, hvor der ifølge SME Direkt var ventet 10,23 mia. svenske kr.

Bankens omkostninger var også lidt bedre end ventet, mens den store positive overraskelse var nedskrivningerne på udlån. Her tabte banken kun 235 mio. svenske kr. på nettobasis i kvartalet, hvor der var ventet 426 mio. svenske kr. ifølge estimater indsamlet af SME Direkt.

SWEDBANK-RESULTS/

Dermed lægger Swedbank sig i slipstrømmen af Handelsbanken, der sidste uge leverede en lignende positiv overraskelse på den post.

Samlet tjente Swedbank 4,74 mia. svenske kr. efter skat, hvilket var 3 pct. bedre end estimaterne ifølge SME Direkt.

SWEDBANK-AGM/

De to andre af Sveriges "fire store" inden for bankverdenen, SEB og Nordea, aflægger regnskab henholdsvis onsdag og torsdag.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen