Berlingske Business

Swedbank fik milliardunderskud i 2. kvartal

Swedbank fik milliardunderskud i 2. kvartal - 1
Foto:

Swedbank, der er en af Sveriges største banker, fik et underskud på 2 mia. skr. i andet kvartal af 2009, hvilket er markant ringere end det overskud på 3,6 mia. skr., banken præsterede i samme kvartal året forinden.

Det ringe resultat er præsteret på baggrund af omtrent de samme indtægter som i andet kvartal af 2008, men tabene på udlån er til gengæld eksploderet i Swedbank.

Hvor banken nedskrev 0,4 mia. skr. på dårlige udlån i andet kvartal af 2008, måtte den i samme kvartal i 2009 nedskrive svimlende 6,7 mia. skr. på den post.

Administrerende direktør Michael Wolf noterer i sin kommentar, at de store udlånstab er på linje med forventningerne fra første kvartal, og at der er geografiske forskelle i de dårlige lån. Estland og Sverige har udviklet sig "noget bedre end ventet", mens Ukraine, Letland og Litauen har klaret det værre end ventet, skriver direktøren.

Han lancerer samtidig fire fokuspunkter for bankens fremtidige drift: Kreditkvalitet, indtjening, finansiering og likviditet (med sigte på selvstændig låntagning) og kapitalisering.

Der er samtidig omkostningsbesparelser undervejs, idet banken blev 862 fuldtidsansatte færre i andet kvartal, hvilket skal være med til at sikre, at der ved udgangen af andet kvartal 2010 er 3600 færre ansatte end ved udgangen af 2008.

Som et lille lyspunkt i regnskabet er resultatet i andet kvartal bedre end underskuddet på 3,4 mia. skr. i årets første kvartal, hvor nedskrivningerne på udlån var på 6,8 mia. skr.

RB-Børsen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen