Berlingske Business

Sveriges Riksbank overvejer at skabe en digital valuta

Billede
Riksbanken har startet et projekt, som skal analysere hvordan en digital valuta kan se ud, hvordan den bakkes op af centralbanken og hvilke muligheder og udfordringer det indebærer. Foto:

Sveriges Riksbank var 1660 den første centralbank som introducerede papirpenge og kan nu igen blive den første igen med en digital valuta. En e-krone.

I en interview med Financial Times fortæller Riksbankens vice chef Cecilia Skingsley at de overvejer at lancere en digital valuta, som en reaktion på den hurtigt faldende brug af sedler og mønter.

Riksbanken har startet et projekt, som skal analysere hvordan en digital valuta kan se ud, hvordan den bakkes op af centralbanken og hvilke muligheder og udfordringer det indebærer. En beslutning om en eventuel lancering af en svensk e-krone ventes inden for to år.

»Der er ingen vi kan se på når det gælder hvordan vi skal designe den og hvilke mulige konsekvenser den har«, siger Cecilia Skingsley til Financial Times.

Billede

»Dette er lige så revolutionerende som papirvalutaen var for 300 år siden. Hvad betyder det for pengepolitikken og den finansielle stabilitet? Hvordan udformer vi den: et opfyldningsbart kort, en app eller en anden løsning?«

En grund til at Riksbanken har planer om en digital valuta er at værdien på sedler og mynter i cirkulation er mindsket med 40 procent siden 2009, og at der er dukket private initiativer op som den digitale valuta bitcoin.

www.newsoresund.dk

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen