Berlingske Business

Svenske skatter kan sende Nordeas hovedkvarter til Danmark

I frustration over udsigten til øgede skatter og afgifter truer topchefen for storbanken Nordea, Casper von Koskull, med at flytte bankens hovedkvarter væk fra Sverige. Ifølge eksperter kan Danmark være et oplagt bud som ny destination.

Det skriver Børsen.

Konkret har den svenske regering foreslået en stigning i afgiften til den såkaldte resolutionsreserve, hvilket altså får Nordea til at true med at flytte hovedkvarter for tredje gang på bare to år.

- Bare resolutionsafgiften gør, at vi ikke kan sige, at vi har samme spilleregler i Sverige som i resten af Europa. Det gør, at vi naturligvis må overvåge og undersøge, hvad der findes af alternativer, siger Casper von Koskull til den svenske avis Dagens Industri.

Lars Krull, der er bankekspert og seniorrådgiver på Aalborg Universitet, ser over for Børsen umiddelbart Danmark og København som det mest oplagte bud for Nordea, hvis en flytning bliver en realitet.

Danmark har således en attraktiv selskabsskat og en dæmpet lønsumsafgift, hvilket ud over en god geografisk position kan spille afgørende ind.

Nordea har over for Børsen ikke ønsket at kommentere yderligere.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen