Berlingske Business

Svensk minister åbner dør på klem om Nordeas hovedkvarter

Presset Nordea kan ikke vurdere effekt af skattely-læk Ikke bar
Arkivfoto. Sveriges minister for de finansielle markeder, Per Bolund, oplyser, at hans ministerium er i dialog med de svenske banker efter kritikken af en ny afgift for banker, som har fået Nordea til at true med at flytte hovedkvarter fra Sverige. Foto:

Sveriges minister for de finansielle markeder, Per Bolund, oplyser, at hans ministerium er i dialog med de svenske banker efter kritikken af en ny afgift for banker, som har fået Nordea til at true med at flytte hovedkvarter fra Sverige.

Det skriver Bloomberg News.

Han pointerer, at forslaget om den nye afgift er sendt ud til flere interessenter som et led i en høring, og at planerne absolut kan blive ændret på baggrund af de tilbagemeldinger, regeringen har fået.

»Det er selvfølgelig en giv-og-tag-situation,« siger han og tilføjer:

»Vi lytter.«

Han pointerede dog også, at det er hans indtryk, at også bankerne lytter.

De svenske konkurrencemyndigheder har også påpeget, at en øget afgift vil give byrder til svenske banker, som udenlandske konkurrenter ikke har og derved forvride konkurrencen.

Nordeas topchef og formand har sagt, at banken kigger på at flytte hovedkvarteret til et andet land, hvis den nye afgift bliver vedtaget. Et land i Skandinavien ville være mest sandsynligt, har topchef Casper von Koskull tidligere sagt.

27BUSPix1-vito-Tallinn-Dans.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen