Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Succesbankens direktør: Vi var klar efter finanskrisen

John Fisker
Foto:

Ringkjøbing Landbobank havde rebet sejlene lang tid inden finanskrisen, og derfor var banken mere klar end konkurrenterne, da krisen var overstået. Sådan lyder bankens eget bud på, at den år efter år ligger foran resten af feltet.

Det er nærmest en fast tradition, at Ringkjøbing Landbobank overgår de øvrige banker med flere længder, når det er tid til at aflægge regnskab. Årsregnskabet for 2014 var ingen undtagelse, men det er svært at gennemskue årsagen til, at banken ligger i spidsen.

John Fisker

Den skiller sig ganske vist ud ved at prioritere tre specielle forretningsområder specielt højt - velhavende kunder, finansiering af vindmøller samt at være bank for læger og tandlæger. Men der er også en mere fundamental faktor på tværs af både de senere års regnskaber og forretningsområderne, der skille banken ud fra de øvrige banker i Danmark. Omkostningerne ligger helt i bund, og det har banken holdt fast i fra sin fødsel i 1886 - inspireret af »Den vestjyske befolknings økonomiske sans,« som banken selv har formuleret det.

Det var ganske vist i 1936, men princippet har ifølge adm. direktør John Fisker sørget for, at banken stod i en anden situation end mange af konkurrenterne, da finanskrisen var drevet over.

»Vores forretningsmodel var på plads efter finanskrisen. Andre af vores kolleger måtte smide deres forretningsmodel op i luften og sætte den sammen igen, og det vil jo give noget uro i en organisation, mens vi kunne have total fokus på at hente nye kunder," siger John Fisker.

Dermed havde den vestjyske bank et forspring i forhold til de andre banker, som yderligere er forstærket af, at Ringkjøbing Landbobank har fundet en vej ind til et af de mest givtige forretningsområder i det lavrentesamfund, Europa er blevet efter finanskrisen - nemlig såkaldt private banking for velhavende kunder.

Det er det hurtigst voksende forretningsområde i banken med nyansættelser i 2014.

"Private banking har topprioritet og bidrager med mest vækst. Vi kommer til at investere yderligere i år med både arrangementer og reklamer på landsdækkende tv," siger John Fisker.

Banken henter nye kunder i et af de forretningsområder, mange andre banker også prioriterer højt.

"Vi kan se at vi henter kunder. Jeg tror vi er bedre til at se på alle aktiver og skattesiden på en gang. Og så tror jeg helt basalt, at det er vigtigt at være let at komme i kontakt med og få et svar fra," siger John Fisker.

Desuden kan en private banking kunde med 5 millioner kroner forvente at få den samme service som en kunde med 50 millioner kroner, hvilket ifølge John Fisker giver banken et større hav at fiske velhavende kunder i frem for hvis banken havde koncentreret sig om kunder med mindst 50 millioner kroner.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen