Berlingske Business

Storbankers leasingselskaber vil udnytte nordisk netværk

Nordea
Foto:

Både Danske Bank og Nordea forventer at kapre kunder på at tilbyde leasingydelser, som de kan trække på i hele Norden. Det kan bl.a. være interessant for entreprenører.

Mens danske banker stort set har formået at afvise udenlandske konkurrenter ved grænsen, ser det markant anderledes ud, når det gælder finansiering i form af leasing: Her har en række udenlandske aktører fået fodfæste.

Det gælder primært en stribe bilproducenter, der driver egne leasingselskaber, men f.eks. den franske bank BNP Paribas har sit eget leasingselskab – Arval – i Danmark, og nogle selskaber, som den norskejede IT-leverandør Atea tilbyder også sine kunder leasingydelser som en del af den samlede pakke.

24BUSleasingjura.jpg

Men nu har både Danske Banks leasingselskab Nordania og Nordea Finans Danmark planer om at slå igen.

Begge forventer, at de vil kunne profitere af deres moderbankers nordiske profil til at kapre kunder, som har aktiviteter i flere lande, og som gerne vil have ét samlet leasingselskab.

»Jeg er ret overbevist om, at den slags vil blive mere almindeligt. Vi har en række lokale kunder, men vi har også en række nordiske og globale kunder, og i de sager går vi ind og laver nordiske aftaler inden for leasing. I forhold til landbruget har vi f.eks. lavet nordiske aftaler med en række af de store leverandører. Fordelen for kunden er, at han kun skal forhandle et sted,« siger Frank Bondorph, direktør i Nordea Finans Danmark.

Henrik Bech-Hansen, direktør i Nordania Leasing, ser yderligere et træk ved den slags aftaler, som kan være interessant for kunderne – nemlig at de ud fra et forhandlet rammebeløb selv kan afgøre, hvor i Norden de hen ad vejen vil foretage de konkrete investeringer via leasing. Det kan f.eks. være en fleksibilitet, som entreprenørselskaber med aktiviteter i flere nordiske lande kan have behov for.

24BUSleasingjura.jpg

Med særlig henblik på samme kundegruppe – entreprenørerne – ser Henrik Bech-Hansen endnu en mulighed i markedet:

»Leaseringselskaber vil prøve at sælge produkter og services sammen. Alle virksomheder er tvunget til at effektivisere, og der kan vi tilbyde at være den, man outsourcer til. Vi gøre det allerede på billleasing,« anfører Henrik Bech-Hansen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen