Berlingske Business

Storbanker scorer på markedskaos

Mens stribevis af virksomheder kæmper med valutauro og faldende oliepriser, ser storbankerne ud til at skovle penge ind på den kaotiske markedssituation.

Mens stribevis af virksomheder kæmper med valutauro og faldende oliepriser, ser storbankerne ud til at skovle penge ind på den kaotiske markedssituation. Det skriver Jyllands-Posten torsdag.

Udviklingen har især taget fart siden midt i december og overrasker analytikere, fordi bankernes markedsafdeling i de seneste år ikke har set internationale kriser føre til så kraftigt forøget aktivitet - og dermed også mere at lave for bankerne.

I landets næststørste bank, Nordea, har handelsafdelingen kørt på højtryk siden midten af december.

- Det er blevet ekstraordinært vildt i den sidste halvdel af december og ind i det nye år. De bevægelser, som vi ser nu, er virkelig voldsomme. Det trigger et helt naturligt behov for en række kunder for at gøre noget, siger Kenneth Steengaard, managing director i Nordea Markets.

Det er kombinationen af en stigende dollarkurs, faldende renter og hastigt faldende oliepriser, der får alle typer af storkunder til at reagere, forklarer Nordea-chefen.

Ifølge analytikere kan udviklingen øge bankernes indtjening betydeligt. Hvis den høje handelsaktivitet varer ved over nogle måneder, vurderer Mads Thinggaard, bankanalytiker i Handelsbanken, at det kan give ekstra trecifrede milliongevinster til de største danske banker.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen