Berlingske Business

Storbanker planlægger ny digital valuta

banker

Fire af verdens største banker er gået sammen for at lancere en ny form for digital valuta.

Målet er at den ny valuta bliver en ny branchestandard for clearing af finansielle transaktioner via blockchain-teknologi.

Det skriver den britiske avis Financial Times ifølge det svenske nyhedsbureau Direkt.

Det er den schweiziske storbank UBS, som har banet vejen for den ny valuta, der kaldes "utility settlement coin", og banken har nu indledt et samarbejde med Deutsche Bank, Santander og BNY Mellon samt mæglerfirma ICAP, for sammen at præsentere planerne for verdens centralbanker.

Billede

Finansgruppen planlægger en kommerciel lancering af den nye valuta i begyndelsen af 2018.

Ifølge Financial Times bliver planen præsenteret onsdag, og ifølge avisen er det et af de mest konkrete eksempler på samarbejde mellem banker om en specifik blockchain-teknologi for at få del i kraften i decentrale computernetværk og forbedre effektiviteten af de finansielle markeder.

- I dag er handel mellem banker og institutioner kompliceret, tidskrævende og dyr, og det er derfor, alle har store backoffice kontorer. Formålet er at strømline det og gøre det mere effektivt, siger udviklingschef Julio Faura fra Santander til Financial Times.

Ifølge en rapport fra det globale konsulentfirma Oliver Wyman anslås de finansielle erhvervs samlede omkostninger til clearing og forretningstransaktioner til at løbe op i 65-80 mia. dollar om året.

Billede

Ifølge Financial Times arbejdes der samtidig på at udviklet flere konkurrerende digitale valutasystemer. SETL, der er en London-baseret gruppe af hedgefond-investorer og chefhandlere sigter også mod en digital valuta for finansielle transaktioner, der er knyttet direkte til centralbankerne.

Citigroup arbejder med sin egen "Citicoin" løsning, mens Goldman Sachs har søgt om patent på en "Setlcoin", der vil afvikle transaktioner næsten øjeblikkeligt.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen