Berlingske Business

Storbanker mangler at forberede sig på regnskabsregler

Billede
Om mindre end to år træder nye internationale regnskabsregler i kraft. Foto:

Om mindre end to år træder nye internationale regnskabsregler i kraft, men knap halvdelen af verdens storbanker mangler at forberede sig på de nye standarder.

Det viser en rundspørge til 91 banker i verden, der er udarbejdet af Deloitte, skriver Financial Times.

To tredjedele af bankerne har endnu intet overblik over, hvordan det vil påvirke deres balance, mens bankerne, der har lavet beregninger på baggrund af de nye regler, venter, at størrelsen af nedskrivningerne på tværs af alle aktiver vil stige med 25 pct.

Samtidig venter bankerne, at kernekapitalprocenten vil falde med omkring 0,5 pct.point ved overgangen til de nye standarder, der går under navnet IFRS 9, viser Deloittes rapport.

Alligevel mangler mange af verdens store banker at gøre klar til implementeringen, og i rundspørgen melder 46 pct. om, at de ikke har ressourcerne til at gennemføre ændringerne ved skæringsdatoen i 2018, skriver avisen.
De nye regnskabsregler indebærer eksempelvis, at bankerne nu skal måle værdiforringelsen på deres aktiver på baggrund af et forventet tab. Tidligere kunne bankerne vurdere værdiforringelsen ud fra et princip om faktisk indtrufne tab.

Billede

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen