Berlingske Business

Storbank ansatte kundernes familie og venner

JPMORGAN-OUTLOOK/
Storbanken JPMorgan. Foto:

JPMorgan er under efterforskning for bevidst at have hyret venner og familie af direktørerne hos bankens kunder med det formål at vinde opgaver.

Under programmet "Sons and Daughters" hyrede JPMorgan flittigt venner og familie af topcheferne hos tre fjerdedele af de kinesiske virksomheder, som banken hjalp med at børsnotere i Hongkong.

Det skriver Wall Street Journal.

JPMorgan er under efterforskning for bevidst at have hyret venner og familie af direktørerne hos bankens kunder med det formål at vinde opgaver.

JPMORGAN-OUTLOOK/

222 kandidater, primært praktikanter, blev hyret under et program internt kendt som "Sons and Daughters" mellem 2004 og 2013. 45 pct. blev refereret af kinesiske embedsmænd eller ansatte i statsejede kinesiske virksomheder, skriver Wall Street Journal.

Programmet falder sammen med en stigning i JPMorgans andel i børsnoteringer i Hongkong, men korrelation er som bekendt ikke ensbetydende med årsagssammenhæng, og myndighederne undersøger derfor, om der er sammenhæng mellem de to, og om praksissen kan udgøre bestikkelse under amerikansk lovgivning.

JPMORGAN-OUTLOOK/

JPMorgan hjalp i perioden 12 selskaber på børsen i Hongkong, og i ni tilfælde ansatte JPMorgan kandidater refereret af selskaberne eller deres moderselskaber. I de tre år, hvor programmet toppede, 2010, 2011 og 2012, toppede JPMorgan ligeledes målt på markedsandel på IPO-markedet i Hongkong, mens banken faldt kraftigt tilbage efter programmet blev lukket i 2013.

pix-Morgan

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen