Berlingske Business

Stor fremgang i Nordeas danske forretning

billede lybecker
Peter Lybecker, adm. direktør i Nordea Danmark, kan glæde sig over faldende nedskrivninger blandt de danske privat- og erhvervskunder. Foto:

Nedskrivningerne falder markant på Nordeas danske privat- og erhvervskunder, og det giver en stor resultatmæssig fremgang i Nordeas danske del af forretningen.

Mens Nordea på koncernniveau oplever en tilbagegang i tredje kvartals resultat, ser det ganske anderledes positivt ud, hvis man fokuserer alene på den danske del af forretningen i Nordens største bank, kaldet Banking Denmark.

billede christian clausen2

Tallene er vel at mærke for retaildelen af banken i Danmark, hvilket vil sige privatkunder og erhvervskunder, mens private banking-kunderne og de største erhvervskunder, der ligger i Corporates & Institutions-divisionen, ikke tælles med i Nordeas opgørelse af, hvad de kalder Banking Denmark.

Godt nok falder nettorenteindtægterne i Banking Denmark ni pct. fra 309 mio. euro i tredje kvartal 2014 til 280 mio. euro svarende til 2.089 mio. kr. Det skyldes blandt andet danskernes manglende lånelyst, men omvendt har mange lagt lån om i perioden på grund af den lave rente, og det har givet et løft i gebyr- og provisionsindtægterne på 13 pct. fra 46 mio. euro i tredje kvartal 2014 til 52 mio. euro eller 388 mio. kr. i tredje kvartal i år.

De samlede driftsindtægter falder en smule fra 370 mio. euro til 364 mio. euro, men samtidig har Banking Denmark i Nordea skåret en større del af driftsomkostningerne så de lander på 184 mio. euro mod 198 mio. euro i tredje kvartal 2014.

En del af omkostningsbesparelserne i perioden skal findes på medarbejdersiden, hvor medarbejderantallet i forretningsområdet Banking Denmark er faldet fra 3.286 til 3.116.

En af forretningsområdets helt store forbedringer ligger i nedskrivningerne. De er nedbragt markant fra 44 mio. euro i tredje kvartal 2014 til 16 mio. euro eller 119 mio. kr. i samme periode i år.

Det giver et resultat før skat på 164 mio. euro eller 1.224 mio. kr., hvilket er en pæn fremgang fra de 128 mio. euro i resultat før skat i tredje kvartal 2014.

Nordea_ny

Dermed leverer Peter Lybecker, adm. direktør i Nordea Danmark, og David Hellemann, direktør for Banking Denmark, et godt resultat til koncernen og endda det bedste resultat af Nordea-koncernens seks retaildivisioner, der omfatter Danmark, Finland, Norge, Sverige, De Baltiske Lande og Øvrige.

Sveriges retaildel giver et resultat før skat på 153 mio. euro, Norge et resultat før skat på 124 mio. euro, Finland et resultat før skat på 122 mio. euro, De Baltiske Lande et resultat før skat på 22 mio. euro og Øvrige et negativt resultat før skat på 43 mio. euro.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen