Berlingske Business

Stigende antal af sager om forsikringssvindel

GERMANY-ACCIDENT
Foto:

En ny undersøgelse viser, at der i Storbritannien er en stigning i sager om forsikringssvindel, hvor bilister bevidst kører galt for at blive erstattet for piskesmæld.

Det skriver The Independent.

Sidste år blev der svindlet for 90 mio. pund (765,8 mio. kr.), ifølge forsikringsselskabet Aviva. Det er en stigning på 5,4 pct. i forhold til året før.

Aviva udtaler, at bilforsikringer giver særlig årsag til bekymring, da to tredjedele af al forsikringssvindel kommer fra bilforsikringerne. Det svarer til 59 mio. pund og er en stigning på 9 mio. pund i forhold til året før.

Især såkaldte "crash for cash"-svindelnumre, hvor forsikringssvindleren med vilje forårsager biluheld for at søge erstatning på baggrund af falske piskesmældsskader, har bidraget til forøgelsen af sager om forsikringsfusk.

- Piskesmældssvindel er fortsat den største trussel mod kunderne. Ikke kun fordi, at det hæver forsikringspræmierne, men også fordi, at det sætter uskyldige bilister i fare, når de med vilje skaber uheld for at kunne søge erstatning for falske piskesmældsskader, siger Tom Gardiner, der er forsikringssvindelschef hos Aviva, til The Independent.

Et nyt lovforslag The Civil Liability Bill vil sætte et loft for udbetaling i forbindelse med piskesmældsskader for bilister og passagerer.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen