Berlingske Business

Stenrige tobaksfamilier udfordrer dyre investeringsforeninger

KEN L. BECHMANN
CBS-professor Ken L. Bechmann bliver formand for en ny investeringsforening, som børsnoteres af de to fynske tobaksfamilier Halberg og Gundersen. Foto:

To fynske tobaksfamilier er så trætte af de eksisterende dyre investeringsforeninger, at de nu børsnoterer deres egen aktive forening. Omkostningerne skal holdes nede på 1 procent, lyder det.

Etablerede investeringsforeninger er for dyre, mener de to stenrige tobaksfamilier på Fyn, Halberg og Gundersen. Derfor børsnoterer de nu deres egen aktive investeringsforening, der vil være åben for alle.

Det skriver dagbladet Børsen.

Formålet er at tilbyde en investeringsforening med en omkostningsprocent på ca. 1 procent mod de typiske 1,5 procent, som en globalaktiefond typisk ligger på i dag. Dermed vil tobaksfamilierne levere et langt billigere tilbud på en aktivt forvaltet investeringsforening, end markedet tilbyder.

»Vi synes, at aktiv forvaltning til lave omkostninger er et godt initiativ at bringe ud til almindelige danskere, der har lyst til at være med og få stordriftsfordelene,« siger Dorthe Gundersen fra tobaksfabrikken Gundersen til Børsen.

25BUS72473153.jpg

De to familier, som begge råder over formuer på den gode side af en milliard kroner, skyder 150 millioner kroner ind i investeringsprojektet, som forventes at være sat i gang i slutningen af januar med optagelse af investeringsbeviserne til handel. Prospektet sendes til Nasdaq Copenhagen i dag.

Lave omkostninger, stordriftsfordele og en fornuftig porteføljepleje er grundstenene i den nye investeringsforening. Til at sørge for at den linje bliver holdt er professor ved CBS Ken L. Bechmann, som er  valgt som formand for foreningen. Han er kendt for at være en vedholdende kritiker af investeringsforeninger, og det er netop grunden til, at han er valgt, lyder det.

Tobaksfamilierne møder dog skepsis både hos konkurrenter og eksperter. Nikolaj Holdt Mikkelsen, chefanalytiker i analysebureauet Morningstar, mener, det kan blive svært at få lokket almindelige investorer til uden bankernes hjælp til at promovere foreningens aktieprodukter. Også landets største investeringsforening Danske Capital er lidet imponeret over den nye spiller på markedet.

»Omkostninger er kun ét parameter i kampen om investorerne. Vores kunder er mest af alt interesserede i konkurrencedygtige afkast, og det forstår vi godt. Vi byder gerne den nye aktør velkommen, for vi mener selv, at vi har konkurrencedygtige tilbud på hylderne,« siger pressechef i Danske Capital, Martin Kjærsgaard Nielsen til Børsen.

Minister åbner op for tilslutning til bankunion

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen