Berlingske Business

Staten har tjent 18 milliarder kroner på bankpakkerne

pengesedler
Foto:

Udskældte bankpakker ender med milliardoverskud til statskassen, hvilket overrasker eksperter.

Det gav anledning til en del kritik, da den daværende regering lancerede den første af en stribe bankpakker i efteråret 2008 for at afværge en bølge af finansielle krak og konkurser.

Men samlet set har bankpakkerne givet statskassen et overskud på 18 milliarder kroner, fremgår det af den endelige opgørelse fra Erhvervs- og Vækstministeriet, skriver Politiken.

Det overrasker professor i finansiering på Handelshøjskolen CBS i København, Jesper Rangvid, at bankpakkerne har været en solid overskudsforretning for staten.

- Man skal huske, at alt var kaos dengang, finanskrisen ramte os, siger Jesper Rangvid til Politiken.

- Bankpakkernes enkle formål var at forhindre, at det gik endnu værre, end det gjorde. Og nu viser det sig så, at staten har scoret 18 milliarder kroner på bankpakkerne. Det kan man da kalde en super positiv udvikling, tilføjer han.

Jyske Bank Jyske Banks overskud steg igen i 2014 Minister åbner

Også professor Finn Østrup fra CBS roser bankpakkerne.

- Imponerende, at politikerne kunne tage sig sammen til at vedtage så stor en garanti så hurtigt, siger han til Politiken.

Bankpakkerne indeholdt garantier for 3500 milliarder kroner, som blev spændt ud under de danske pengeinstitutter. Desuden indeholdt pakkerne statslån for langt over 46 milliarder, som de kriseramte banker kunne låne, hvis de var villige til at betale for det.

Anders Dam

Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V) glæder sig ifølge Politiken over, at det endelige regnskab "afliver myten" om, at bankerne tørrede tabet af på staten og lod skatteborgerne betale den finansielle krise.

Milliarderne er siden gået ind i statsbudgettet og især oprydning efter krisen, lyder det i avisen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen