Berlingske Business

Stærkt regnskab fra Topdanmark efter godt vejr og få indbrud

billede
Adm. direktør for Topdanmark Christian Sagild. Foto:

Topdanmark lander et overraskende godt forsikringsresultat for året 2014, hvilket særligt sker på grund af færre udgifter til vejrskader og færre indbrud.

Vejrguderne har været med Topdanmark i 2014, og samtidig har indbrudstyvene i stigende grad lagt kojernene på hylden. Det er blandt årsagerne til, at landets næststørste forsikringsselskab i dag torsdag kan præsentere et stærkt forsikringsresultat, der klart overgår 2013.

Topdanmarks resultat for 2014 blev 1.558 mio. kr. efter skat, hvilket er 90 mio. kr. mere end i 2013. Forbedringen kan tilskrives en flot fremgang på selve forsikringsdriften – det, man kalder det forsikringstekniske resultat – som viste en forbedring på 524 mio. kr. i forhold til 2013.

billede

Topdanmark oplyser, at der på skadesiden var færre skadeudgifter til vejrligsskader og tyveri i 2014, samtidig med at der har været et generelt bedre skadeforløb på brand- og motorforsikring.

Adm. direktør i Topdanmark, Christian Sagild, glæder sig over, at indbrudskurven endelig peger lidt nedad.

»Danmark har stadig en kedelig rekord, når det gælder antallet af indbrud. Men nu daler antallet, omend det er fra et højt niveau. Det er en udvikling, jeg håber, vil fortsætte. Vi kan se, at både antal indbrud og middelskaden falder, og alt andet lige er det med til at holde præmierne i ro,« siger han.

Topdanmark opnåede en combined ratio (nøgletal, der viser udgifter pr. 100 kr. i indtægter) på 86, hvilket er en klar fremgang i forhold til 2013, hvor nøgletallet lød på 91,5.

Investeringsafkastet blev i 2014 på 711 mio. kr., hvilket er lidt mindre end i 2013, hvor det udgjorde 866 mio. kr.

»Men investeringsresultatet for 2014 er utroligt flot, og ligger stadig væsentligt over, hvad vi betragter som et normalafkast. Så alt i alt er det et meget tilfredsstillende resultat for 2014,« siger Christian Sagild.

billede

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen