Berlingske Business

Spareplan kan gennemføres uden fyringsrunde

Nykredit i fremgang skal spare en kvart milliard om året
Jeg kan selvfølgelig ikke garantere, at der ikke kommer en enkelt fyring - men jeg ser ikke egentlige runder, siger Michael Rasmussen. Foto:

Jeg kan selvfølgelig ikke garantere, at der ikke kommer en enkelt fyring - men jeg ser ikke egentlige runder, siger Michael Rasmussen.

Nykreditkoncernen er kommet ud af de første seks måneder med en fordobling af overskuddet før skat i kerneforretningen i forhold til halvåret sidste år. Og det har fået smilet frem hos Michael Rasmussen, der er administrerende direktør.

- Fremgangen i vores kerneforretning, er defineret af ting, vi kan gøre noget ved: Vores indtjening stiger pænt, vores omkostninger falder, og vores nedskrivninger på lån og garantier falder også rigtigt pænt, siger han til Ritzau Finans.

Nykredit

Faktisk er resultatet så godt, at man når målet om at forbedre kerneforretningen med 1,5 mia. kr. i 2016. Men koncernen er ikke i mål, lyder det fra topchefen.

- Derfor forlænger vi planen frem til 2018, så vi får 1,5 mia. kr. mere årligt i indtjening. Det skyldes, at kapitalkravet stiger. Og da vi ikke er en børsnoteret virksomhed, må vi hente pengene ved at tjene dem. En lav vurdering er, at vi skal have 12 mia. kr. mere i egenkapital i 2019, siger Michael Rasmussen.

For at nå det nye mål, skal der årligt spares 250 mio. kr. på driften. Og det vil betyde, at der skal være færre ansatte i Nykredit. Per 20. juni i år, var der 3785 heltidsansatte i koncernen. Og det er 216 færre end for et år siden.

- Vi skal øge vores lønsomhed. Og derfor er det nødvendigt at se på alle omkostninger. Og en af dem er færre ansatte, siger topchefen.

Nykredits topchef Michael Rasmussen

- Vi har været gennem fyringsrunder, og jeg ser ikke endnu en. Min bedste vurdering er, at det her kan vi klare ved optimering, dygtig ledelse og med den almindelig medarbejderomsætning med naturlig afgang. Jeg kan selvfølgelig ikke garantere, at der ikke kommer en enkelt fyring - men jeg ser ikke egentlige runder, siger Michael Rasmussen.

Direktøren understreger dog, at Nykredit skal være mere effektive og i højere grad end nu digitaliseres:

- Så kan vi lave det samme med færre mennesker. Men der er ikke en eneste post på udgiftssiden, der ikke kommer til at holde for. Det er nødvendigt, så vi fortsat kan sikre en god pris til vores kunder, understreger han.

Fordoblingen af indtjeningen i første halvår i år skyldes blandt andet, at Nykredit havde en meget stor konverteringsaktivitet i første kvartal. Og det har givet 200-300 mio. kr. på toppen.

- Vi holder vores markedsposition og vinder faktisk lidt. Og vores Boligbank (som blev lanceret i marts, red.) er blevet godt modtaget af kunderne, siger Michael Rasmussen.

Halvårsrapport Nykredit. koncernchef Michael Rasmussen

Nedskrivningerne for bank og realkreditkoncern blev mere end halveret og kom ned på 449 mio. kr. i første halvår af 2015 mod 1049 mio. kr. i første halvår 2014. Og det skyldes ifølge koncerndirektøren "en rigtig sund kreditpolitik".

- Vi har ikke ændret vores kreditpolitik gennem de her år, og det har hjulpet os rigtigt godt. Vi er selvfølgelig også hjulpet af, at boligmarkedet er i bedring, hvor det ikke kun er i de større byer, at boligpriserne nu stiger. Vi kan se, at huspriserne er steget 5-6 pct. i første halvår. Udenfor de store byer er priserne steget med omkring 1 pct., og vi kan se, at vi er ved at få et mere aktivt boligmarked med kortere liggetider. Og det gør, at vores tab og nedskrivninger bliver lavere, siger Michael Rasmussen.

pix_nykredit

Nykredits topchef, Michael Rasmussen, uddyber fyringerne der er på vej, trods den høje vækst:

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen