Berlingske Business

Sparekassen Faaborg måtte sælge eller dø

Sparekassen Faaborg
Flere aktionærer har kritiseret ledelsen i Sparekassen Faaborg for at overtale aktionærerne til at sælge til en pris langt under, hvad Sparekassen Faaborg burde koste. Alligevel sagde et overvældende flertal ja til købstilbuddet fra Sparekassen Sjælland. Foto:

Med Sparekassen Sjællands overtagelse af Sparekassen Faaborg har aktionærerne i det fynske pengeinstitut klaret sig langt bedre gennem sparekassens krise, end de på forhånd havde kunnet håbe på.

Det mener en bankekspert, som Fyens Stiftstidende har talt med.

Lars Krull, som er seniorrådgiver ved Aalborg Universitet, siger til avisen, at sparekassen var ved at selvdestruere.

»Så det, at aktionærerne får sikret deres aktionærværdi, og at virksomheden kører videre, det er da to fornemme ting,« siger Lars Krull til Fyens Stiftstidende.

Ganske vist har aktionærerne måttet indkassere et tab - i 2007 nåede aktiekursen i Sparekassen Faaborg op på 2.600, mens Sparekassen Sjælland har overtaget aktierne for 175 kroner pr. styk - men aktionærerne kender dog den maksimale størrelse på tabet, siger Lars Krull.

»Havde det været mig, der havde nogle af de aktier, så var jeg første dag stormet hen for at sige ja (til at sælge, red.),« siger han til Fyens Stiftstidende og peger på, at sparekassen skulle finde en partner for at undgå en lukning.

»Og de fandt ikke bare nogen at danse med, de fandt nogen at flytte sammen med, og det er jo endnu bedre,« siger Lars Krull.

Flere aktionærer har kritiseret ledelsen i Sparekassen Faaborg for at overtale aktionærerne til at sælge til en pris langt under, hvad Sparekassen Faaborg burde koste. Alligevel sagde et overvældende flertal ja til købstilbuddet fra Sparekassen Sjælland.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen