Berlingske Business

Sparekasse forventes ikke at blive højdespringer

lars
Lars Petersson, adm. direktør i Sparekassen Sjælland, sender i denne uge sin bank på børsen. Foto:

Nordnet vurderer, at Sparekassen Sjælland bliver en investering med lav risiko og et tilsvarende lavere afkast.

Investorer på jagt efter markedets højeste afkast skal kigge efter andre investeringer end Sparekassen Sjælland, der går på børsen på torsdag. Det vurderer investeringsøkonom i Nordnet Per Hansen.

»Jeg synes, det er meget fornuftigt, at man positionerer sig med henblik på at tiltrække nogle investorer, som blandt andet har etiske overvejelser, men det betyder også, at man ikke skal forvente et spydspidsafkast i Sparekassen Sjælland,« siger han med henvisning til, at sparekassens adm. direktør, Lars Petersson, selv har sagt, at han ønsker at skabe et alternativt aktieselskab, hvor »samfunds-ansvar og kundernes tryghed kommer før størrelsen af bundlinjen.«

01BUSLars-Petersson2.jpg

Og det er klogt at pointere netop de værdier, mener Per Hansen i lyset af tidligere børsnoteringer af sparekasser.

»Vi har set masser af eksempler på, at det ikke er gået just godt for sparekasser, der er kommet på Fondsbørsen,« siger han.

Hvorfor skal kunderne tro på, at det er en god beslutning at komme på Fondsbørsen lige nu?

»Jeg tror, at man skal kende instituttet. Med hensyn til for eksempel Fionia Bank og Sparekassen Østjylland kan man sige, at det hang sammen med tidspunktet. Så man er nødt til at stole på, at Sparekassen Sjælland ikke begår de samme fejl som forgængerne. Jeg tror, at lige nøjagtig den kranke skæbne, som andre sparekasser har lidt ved overgangen til aktieselskaber, måske kan være en medvirkende årsag til, at Sparekassen Sjælland betoner det etiske og rolige, fordi de kan have opfattelsen af, at nogle bliver skræmt ved at huske de her navne, som man gerne ville have glemt,« siger Per Hansen.

Lars Petersson

Mange banker på børsen

Men overordnet set kan Per Hansen godt forstå sparekassens børsnotering:

»Jeg kan godt se, at det er en god idé, at de tilpasser sig til tiderne. Man får et betalingsmiddel (aktier, red.), som kan udstedes, og set i det perspektiv kan jeg sagtens sætte mig ind i, at det gør Sparekassen Sjælland mere agil. Men det er ikke ensbetydende med, at det lige pludselig gør Sparekassen Sjælland til en fantastisk investering – hverken for dem, der er garanter, eller for dem, der kunne tænke sig at være målgruppe at investere i,« siger Per Hansen.

Aaa

Han påpeger, at der langtfra mangler banker på Fondsbørsen, og at der heller ikke er udsigt til, at bankerne lige pludselig skal til at tjene mange flere penge.

»Hvis man kigger i de seneste kvartalsregnskaber, var de enslydende skuffende for stort set alle landets banker. Vi er i en situation, hvor de store banker siger nulrente, nul vækst og nul tab, og de lidt mindre banker kan sige, at vi har nulrente, nul vækst, men det er ikke sikkert, at de har nul tab, fordi jo længere væk man kommer fra Odense, Aalborg, Aarhus og København, jo større er risikoen for, at din udlånsportefølje lugter lidt af landbrug,« siger investeringsøkonomen.

forsikring

Han vurderer, at bankens nye aktier vil henvende sig meget til dem, der allerede er kunder.

»Jeg vil blive forbavset, hvis ikke hovedparten af de private investorer allerede er eksisterende kunder,« siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen