Berlingske Business

Spar Nord har sit bedste halvår siden krisen

Spar Nord
Foto:

Lavere nedskrivninger og stor kundetilgang sikrer Spar Nord det bedste halvår siden krisen. Forventningerne fastholdes.

Med et resultat, der er mere end fordoblet i forhold til første halvår sidste år, er der glæde i Spar Nords hovedsæde i Aalborg onsdag formiddag.

Bundlinjen hedder 332 millioner kroner før skat - et løft fra 150 millioner kroner, mens nedskrivningerne falder til 327 millioner fra 203 millioner i første halvår 2012. Banken fastholder forventningerne til hele året.

»Vores halvårsregnskab er linje for linje næsten udelukkende positiv læsning. Bundlinjen er den stærkeste siden før finanskrisen, vores indtægter stiger, omkostningerne er under kontrol, og vores nedskrivninger er faldende. Det sidste er rigtig glædeligt set i lyset af, at Finanstilsynet i foråret gennemførte sin ordinære inspektion i banken,« siger administrerende direktør Lasse Nyby i sin kommentar til regnskabet.

Sidste år besøgte Finanstilsynet Spar Nord og fandt ekstra nedskrivninger for 221 millioner kroner - en bet, der satte sit tydelige præg i regnskabet for andet halvår 2012.

Spar Nord har fået 9.000 nye kunder i første halvår - den største nettotilgang nogensinde og øger sit udlån til 37,7 milliarder kroner fra 34,4 milliarder. Indlånet vokser til 50,4 milliarder kroner fra 38 millioner.

»Det eneste forhold i regnskabet, som kan give anledning til en vis bekymring, er, at vores udlånsvolumen set over årets første seks måneder bevæger sig en smule i den forkerte retning – selv om vi har fået 9.000 nye kunder netto,« siger Lasse Nyby.

Omkostningerne stiger til 859 fra 758 millioner kroner.

Nettorenteindtægterne stiger til 883 fra 760 mens nettogebyrindtægterne stiger til 372 fra 296.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen