Berlingske Business

Spar Nord-chef efter myndighedsdialog: Vi er lidt overraskede

Lasse Nyby
Arkivfoto. Lasse Nyby, direktør Spar Nord Foto:

Spar Nords administrerende direktør, Lasse Nyby, synes »ikke helt«, det hænger sammen, at banken i tilfælde af en afvikling skal behandles som en Sifi-bank (systemisk vigtige institutioner) - uden at være en Sifi-bank.

At afviklingsmyndighederne ifølge Spar Nord lægger op til at behandle banken i den kategori betyder, at den skal være endnu mere velpolstret end ellers.

Ritzau Finans: Er I overraskede over, at det er den synsvinkel, myndighederne anlægger over for Spar Nord?

»Det må vi sige, at vi er. Nu har vi været i dialog igennem en længere periode, så jeg er ikke overrasket på dagen, men samlet set synes jeg godt, det kan virke lidt overraskende, i og med at vi i dag ikke er Sifi-bank, og myndighederne så mener, at vi skal afvikles som Sifi-bank, hvis det var, at vi på et tidspunkt skulle afgå ved døden.«

»Så på den måde synes vi ikke helt, det hænger sammen, men kan selvfølgelig også godt se, at vi med vores størrelse måske trækker mere i den retning end nedad,« siger Lasse Nyby.

Spar Nord

Som følge af den ventede beslutning hos afviklingsmyndighederne har Spar Nord besluttet af skære i udbyttet og se på mulighederne for at bruge interne modeller til at fastslå kapitalbehovet.

»Vi ønsker at gøre begge dele (for at forbedre kapitalforholdene, red.). Vi reducerer vores udlodninger og er samtidig nødt til at kigge på, om vi kan forbedre vores solvens igennem brug af interne modeller,« siger Lasse Nyby.

Finanstilsynet udpegede i 2014 de systemisk vigtige finansielle institutter (Sifi'er) i Danmark, og de blev efterfølgende mødt med skærpede kapitalkrav fra myndighederne.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen