Berlingske Business

Snart kan du skræddersy din egen bank

Fra årsskiftet kan danskerne give finansielle tjenester adgang til deres bankdata. Det åbner f. eks. mulighed for at få et bedre overblik over privatøkonomien.

Forbrugerrådet Tænk tror på øget konkurrence, forbrugervenlige værktøjer og bedre priser, når danskerne fra årsskiftet får ret til at dele deres bankdata med ikke-banker, skriver Finans.

De såkaldte fintech-virksomheder bruger data til forbrugsoverblik og budgetlægning. Men de kan også hente bedre tilbud på dine lån, betale dine regninger eller anbefale dig et billigere elselskab.


»Med forbrugerøjne er det fint, at du får ret til at tilslutte apps til din netbank, som giver dig overblik over økonomi og forbrug på en mere forbrugervenlig måde. Vi håber, det resulterer i bedre priser og større overblik. Bl.a. bliver det lettere at have konti i flere banker,« siger seniorøkonom Troels Hauer Holmberg, Forbrugerrådet Tænk, til Finans.


Danske banker har hidtil siddet tungt på kundernes data, men fremover kan alle give en såkaldt tredje part adgang til deres betalingsdata.


»Fra politisk side har man ønsket at åbne betalingsstrukturen og give plads til nye forretningsmodeller. Håbet er, at det vil give flere valgmuligheder for forbrugerne og dermed øge konkurrencen. Vi tager først imod ansøgninger fra fintechs efter årsskiftet, men flere banker samarbejder allerede med dem,« siger kontorchef Louise Buchter, Finanstilsynet.


Spar Nord har bl.a. købt sig ind i SubHub, der finder kundens abonnementer og opsiger de uønskede. Når de nye regler er trådt i kraft, vil SubHub også tilbyde at finde billigere abonnementer.


»Vi samarbejder om services, der løser et problem for vores kunder. Men det er op til kunderne at sammensætte pakken af finansielle ydelser, de vil bruge og skræddersy deres egen bank. Ligesom du selv bestemmer, hvilke apps du har på din mobil,« siger Ole Madsen, direktør for kommunikation og forretningsudvikling Spar Nord, til Finans.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen