Berlingske Business

Småbanker bliver mast af de store

BM
Konsekvenserne af finanskrisen i den danske bankverden, herunder bankkrak, opkøb og kundeflugt, viser sig nu, at have ramt landets mindre banker hårdere på forretningen end de største. Foto:

Konsekvenserne af finanskrisen i den danske bankverden, herunder bankkrak, opkøb og kundeflugt, viser sig nu, at have ramt landets mindre banker hårdere på forretningen end de største.

En opgørelse foretaget af Jyllands-Posten Erhverv viser således, at de små pengeinstitutter har tabt op imod 40 pct. af deres markedsandel, der samlet set er skrumpet til 10 pct. af markedet.

- Det er et markant skifte, der også viser, at meget af småbankernes udlånsvækst op til krisen var af en meget flygtig natur og er forsvundet igen, siger seniorrådgiver Lars Krull fra Aalborg Universitet til Jyllands-Posten Erhverv.

Lars Krull vurderer ligeledes, at fremtiden ikke ser lettere ud for de små banker, der fremover kan få udfordringer med ny lovgivning og øget konkurrence. Trenden, hvor de ti største banker samlet set er gået fra at være fem til næsten ni gange så store som de mindste, ser derved ikke ud til at vende.

Henrik Bjerre

Brancheforeningen Lokale Pengeinstitutter ser en smule anderledes på tallene.

- Der er nogle pengeinstitutter, der ikke er mere. Deres markedsandel regner vi ikke med. De institutter, der har klaret krisen, har en markedsandel i dag i det marked, som er stort set ens med den, de havde tidligere. Vi er sådan set enige i tallene hele vejen, men vi fokuserer bare på en anden del af markedet, siger underdirektør i Lokale Pengeinstitutter Søren Mølgaard til Jyllands-Posten Erhverv.

Kvartalsregnskab fra Danske Bank

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen