Berlingske Business

Skats gamle chef studser over sen reaktion på svindel

Peter Loft
Overskrift
Skatteministeriets tidligere departementschef, Peter Loft. Foto:
 

Det undrer Skatteministeriets tidligere departementschef, Peter Loft, at man overhørte intern advarsel om fup.

I 2010 og 2013 advarede Skatteministeriets Interne Revision (IR) om, at der kunne svindles med refusion af udbytteskatten. Alligevel reagerede ministeriet for sent. Nu er regningen vokset med 3,2 milliarder kroner til 12,3 milliarder kroner.

Det siger Skatteministeriets tidligere departementschef, Peter Loft.

Han blev i marts 2012 hjemsendt af SF's daværende skatteminister Thor Möger Pedersen efter offentliggørelsen af den fortrolige skattesag mod daværende skatteminister Helle Thorning-Schmidt (S) og hendes ægtemand Stephen Kinnock.

Skats dire

- Da jeg sad der, opdagede vi i departementet (ministeriet), at vi ikke kunne forstå, hvordan udbetalingerne fandt sted. Så bad vi IR undersøge det. De kom frem til, at der ikke var aktuelle problemer, siger Peter Loft.

- Men kontrollen lå ikke i så faste rammer, som man kunne ønske. Derefter begyndte vi at få det strammet op. Hvad det endte med, ved jeg ikke, fordi jeg havde forladt ministeriet inden.

TV: Tilliden til Skat er forduftet

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen