Berlingske Business

Skal Nordea gøres klar til salg?

Jens
Overskrift
Erhvervskommentator Jens Chr. Hansen Foto:
 

Det er ikke en selvfølge, at et topchefskifte sker uden drama. Heller ikke i Nordea.

Tidligere topchefer i Nordea/Unibank har oplevet at få stukket en fyreseddel i hånden eller er blevet presset ud. Ligesom skift på den post i eksempelvis Vestas, A.P. Møller - Mærsk, Danske Bank, Grundfos, Bang & Olufsen og en lang række andre virksomheder endte i drama og dårlig kemi. Med efterfølgende uro i virksomheden.

Skiftet på topchefposten i Nordea mellem den afgående Christian Clausen og den nye Casper von Koskull synes at være udramatisk. Nuvel, lidt fnidder-fnadder er der selvfølgelig altid i det øverste hierarki i en stor virksomhed, men dog næppe af alvorlig karakter.

Nordea står på toppen i den nordiske bankverden, Christian Clausen har leveret, hvad han skulle levere, bestyrelsen har professionelt afsøgt det internationale marked for kandidater og er endt med at finde sin nye chef internt i virksomheden. Det skulle alt andet lige give ro internt og også give omverdenen, kunder og aktionærer ro og en tro på, at der ikke er revolutioner under opsejling.

 

Som 60-årig har Christian Clausen endnu mindst ti aktive erhvervsår i sig, og derfor må man forvente, at både danske og udenlandske selskaber står på spring til at hyre Christian Clausen som bestyrelsesmedlem. Hans styrke er det finansielle og især den finansielle regulering. Foreløbig har han sikret sig en bestyrelsespost i den finske koncern Sampo, hvor Nordeas bestyrelsesformand Björn Wahlroos kommer fra. Sampo og Wahlroos ejer i øvrigt 22 procent af aktierne i Nordea, og har – i parentes bemærket – også en slags ejerkontrol over forsikringsselskabet Topdanmark. Næppe mange havde set det komme, at Wahlroos knytter Christian Clausen tættere til sig.

12BUSclausen-sh.jpg

Sampo er et aktivt investeringsselskab, og kommer den rigtige pris, er den 22 procent store aktiepost i Nordea selvfølgelig til salg. Et salg, opkøb eller en fusion, som Christian Clausen i så fald må at have særlige forudsætninger for at kunne bidrage til med sin dybe indsigt i den europæiske finansielle sektor. Det er spekulativt allerede nu at tænke i disse baner, men med Christian Clausen i Sampo og en investmentbanker som Casper von Koskull på førsteposten i Nordea, er det et scenarie, der selvfølgelig skal tegnes.

Nok skal den nye på toppen, von Koskull, ikke revolutionere Nordea, men han skal sætte sit aftryk, og derfor vil der naturligvis ske ændringer

Erhvervskommentator, Jens Chr. Hansen
DEL CITAT

Christian Clausens eftermæle bliver, at han bragte Nordea frelst igennem finanskrisen. Modsat konkurrenten Danske Bank, der løb ind i en række ulykker. Christian Clausen skal have sin del af æren for, at Nordea i dag står på toppen i den nordiske bankverden, men det skal dog også med, at Nordea i de tidlige 00ere var stærke på kredit- og udlånssiden blandt andet med de to tidligere Nordea-folk, Peter Schütze og Michael Rasmussen i topledelsen. Og derfor undgik Nordea den helt store tabsbølge, da krisen rullede.

12BUSCASPER-VON-KOSKULL.jpg

Christian Clausen har over de senere år bragt Nordea ind i en soliditetsmæssig fordelagtig position og evnet at kunne håndtere den tsunami af ny regulering, der er væltet ind over den finansielle sektor. Man kan sige, at Nordea og Christian Clausen har været på forkant med den udvikling.

Men selvfølgelig er der udeståender og knaster i en bank som Nordea. Først og fremmest det digitale efterslæb, ja måske også efterslæb på basale IT-færdigheder. Her har Nordea fejlet, og det kan koste dyrt fremover.

CASPER VON KOSKULL

Samtidig har bestyrelsen ved formanden Björn Wahlroos presset så hårdt på for at få omkostningerne banket i bund, at det er gået ud over den interne kontrol og har skabt utilfredshed og frustrationer blandt medarbejderne. Flere ledende medarbejdere har ligefrem forladt Nordea i protest.

Det kan vise sig, at omkostningskontoen er trådt for hårdt i bund, og at det er gået ud over kvaliteten i Nordea.

For første gang i mange år måtte Nordea således se, at storbanken faldt flere pladser tilbage på Berlingske Business’ årlige imageliste.

Et signal om, at alt i Nordea ikke er, som det burde være. Nok skal den nye på toppen, von Koskull, ikke revolutionere Nordea, men han skal sætte sit aftryk, og derfor vil der naturligvis ske ændringer.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen