Berlingske Business
17:59Business Live er tilbage i morgen kl 7

Selvkørende biler ændrer virkeligheden for mange industrier – og organpatienter

09BUSMads-Sixh-j-174144.jpg
Finansjournalist Mads Sixhøj.

Inden for en overskuelig årrække kører vi rundt i selvkørende biler, og det lyder da nemt og komfortabelt. Men de selvkørende bilers indryk på vejene betyder samtidig en stor omvæltning for mange brancher og industrier – og det vil påvirke de fleste menneskers hverdag på flere måder.

Vi befinder os i øjeblikket midt i forandringsprocessen. Den er skabt dels ved teknologier, som gør det nemmere at køre bil, dels ved teknologier, som gør det sikrere at køre bil.

Forsikringsbranchen har været med i udviklingen lige fra sikkerhedsseler til den nyeste teknologi, og pudsigt nok er forsikringsbranchen nu selv blandt de brancher, der for alvor bliver berørt. For de selvkørende biler vil ideelt set eliminere alle uheld og skader, og så er der ikke behov for bilforsikringer, som vi kender dem i dag.

09BUSSelvk-rende-Voldsom-Vo.jpg

Mange forskere og teknologiinteresserede har givet deres bud på, hvordan de selvkørende biler vil vende op og ned på den måde, vi lever på i dag. Og det er ikke småting, der bliver ændret.

Bilforhandlerne mister deres forretning, for mange vil fremover slet ikke have behov for at eje en bil. Vi bestiller den blot via telefonen, og få øjeblikke efter henter den os og bringer os til vores destination. Kørelærere er der ikke behov for, for ingen har brug for et kørekort.

Tankstationerne lukker, for bilerne er eldrevne. Parkeringskældre i byerne kan lukkes, og parkeringspladser omdannes til grønne parker, for når bilen har sat os af i byen, kører den ud på landet og lader op. Hvis bilen da ikke lader op, mens den kører. I Norge arbejder man på et sådant system, hvor el fra vindmøller og solceller indlægges i vejene.

US-IT-LIFESTYLE-AUTO-UBER

Da bilerne kører selv, er der ikke behov for taxichauffører. Allerede nu rammes taxibranchen hårdt af transporttjenesten Uber, hvor en bil med chauffør let og billigt kan bestilles via en app på telefonen. Næste skridt for Uber bliver netop at skære chaufførudgiften væk, og derfor er Uber stærkt involveret i udviklingen af selvkørende biler.

Lastbiler og varebiler kan udstyres med samme selvkørende teknologi, og derfor kan vare- og pakkeudbringere samt lastvognschauffører også undværes. Det er et kæmpe erhverv på verdensplan. I 29 af USAs 50 stater er lastvognschauffør/udbringer det erhverv, som flest er beskæftiget ved. Og de selvkørende lastbiler testes allerede mange steder. Det er blot to måneder siden, at en række selvkørende lastbiler som et forsøg kørte gennem Danmark fra København til Padborg.

US-APPLE-SHARES-TAKE-A-BEATING-ON-WALL-STREET

Supermarkeder kan flytte ud af byerne, for de selvkørende biler bringer varerne hjem til os.

Og fordi man ikke selv skal føre bilen, kan man i stedet arbejde, mens man kører bil. Dermed vil både privatpersoner og virksomheder i stigende grad vælge at bosætte sig uden for storbyerne.

Effekterne er kolossale, og det er selvfølgelig svært at forudsige dem alle. En af de mere kuriøse betragtninger er konsekvensen for organpatienter. Omkring 30.000 personer fik en livreddende organdonation i 2015 i USA. Godt 16 pct. af organerne stammer fra personer, der er døde i trafikulykker. Hvis selvkørende biler forhindrer alle ulykker, vil (yderligere) knap 5.000 personer altså årligt mangle livsnødvendige organer alene i USA.

Teknologien kommer – spørgsmålet er; hvor hurtigt? Nonprofit­organisationen IEEE har undersøgt forhindringerne for de selvkørende biler. Mens omkostninger, infrastruktur og teknologi var blandt de mindste forhindringer, var juridisk ansvar, politisk beslutningstagen og forbrugeraccept de tre største forhindringer. De ting skal selvfølgelig på plads, og det kan tage tid.

FILES-US

Vedrørende forbrugeraccept ved vi alle, hvor frusterende det er, når et systemnedbrud rammer ens computer. Men problemet bliver noget større, hvis du sidder i en selvkørende bil med 130 km/t, og systemet så bryder sammen. I februar oplevede flere Volvo-ejere, at en fejl i køresystemet betød, at bilens motor og elsystem pludselig slukkede – også ved kørsel på motorvejen. Derfor måtte Volvo tilbagekalde de 59.000 ikke selvkørende, men selvdøende biler.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen