Berlingske Business
09:41Høreapparatgigant vil sælge produkter under eget navn

Schouw-topchef: Trods hård konkurrence har vi fremgang

xx
Jens Bjerg Sørensen Foto:

Selv om konkurrencen er hård, er der positive takter i det regnskab for tredje kvartal, som Schouw & Co.-koncernen har leveret.

Det siger koncernchef Jens Bjerg Sørensen til Ritzau Finans.

»Det positive i regnskabet er, at vi fortsætter med at vokse både omsætningen og driftsoverskuddet, og at vi er i stand til at fastholde vores forventninger til året trods den hårdere konkurrence,« siger han.

jens

HÅRD KONKURRENCE I BIOMAR OG PERSONAL CARE

Den øgede konkurrence mærkes først og fremmest i selskaberne Biomar og Fibertex Personal Care og skyldes øget kapacitet i markederne.

»Der er kommet ekstra kapacitet i markedet, og derfor er konkurrencen blevet hårdere for at fastholde volumen,« siger Jens Bjerg Sørensen.

Den øgede kapacitet skyldes kapacitetsinvesteringer i markedet og gør, at der skal arbejdes hårdere for at sikre sig volumen.

Fibertex Personal Care omsatte i kvartalet for 505 mio. kr., og Biomar omsatte for 3048 mio. kr. Samlet havde Schouw & Co. en omsætning på 4835 mio. kr.

Jens Bjerg Sørensen vurderer, at konkurrencen ikke forsvinder og skal kompenseres på andre måder.

»Det konkurrencemæssige pres er kommet for at blive - det går ikke væk,« siger han og peger på, at der kun er en måde at løse det på.

»Det er ved at være stærkere internt og øge effektiviteten,« siger han.

schouw

RÅVARER UDFORDRER I NONWOVEN

En anden ting, der rammer koncernens resultater, er området Fibertex Nonwoven, som producerer til bilindustrien.

»I Fibertex Nonwoven har vi oplevet udsving på råvarer, som det har været svært at sikre sig priskompensation for hos kunderne,« forklarer direktøren, men pointerer, at det også er absorberet i det aflagte regnskab.

De råvarer, der har været udsat for store udsving, er viskose, der er et halvsyntetisk stof, og polypropylen, der er en syntetisk fiber.

Også udfordringer på valutafronten er absorberet i regnskabet.

Der er primært tale om udsving relateret til ændringer i tyrkiske lira, malaysiske ringgit og dollar, oplyser selskabet.

Derfor er forventningerne til koncernens nettofinansieringsomkostninger øget fra 25 mio. kr. til 40 mio. kr. for hele 2017.

/ritzau/FINANS

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen