Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Saxo Bank-kunder angriber fra hele Europa

pix
Saxo Bank bliver nu sagsøgt af kunder fra flere lande. Foto:

Fra både Tyskland, Østrig og Tjekkiet er vrede kunder i slagsmål med Saxo Bank. Det danske finanstilsyn kræver nu en forklaring efter 10 kunder har klaget over bankens adfærd.

Millioner af euro er tabt for Saxo Bank-kunder rundt om i verden. Nu gør flere klar til et frontalt retsligt angreb på den danske spekulantbank, der er specialiseret i at lade kunder handle med valuta.

Den 15. januar ramte den perfekte storm banken, da schweizer-francen pludselig steg med 34 pct. Og det udløste Saxo Banks stop-loss-funktioner, hvor banken lukker kunder ned for at sikre sig selv og kunder mod kæmpetab. Men mange kunder er siden blevet mødt med kæmperegninger fra Saxo Bank, og der sås nu tvivl om, hvorvidt banken har håndteret handlerne korrekt og givet de rigtige kurser på den kritiske dag.

24BUSsaxo-bank.jpg

En af dem, der samler vrede tyske kunder, er advokat Peter Gundermann fra Tilp i den sydtyske by Kirchentellinsfurt. Her er det nødvendigt med mindst 10 utilfredse kunder, før man kan lave et søgsmål ud fra de tyske regler om massesøgsmål, men der er allerede flere end 10, der har meldt sig.

Hvad skete der med de tyske kunder i Saxo Bank?

»Efter den schweiziske nationalbank beslutning den 15. januar bliver Saxo Bank-kunder nu konfronteret margin calls(stop-loss-udsalgskurser, red.) og økonomiske krav, der truer deres eksistens,« forklarer Peter Gundermann.

Hvilke fejl har Saxo Bank begået efter jeres vurdering?

»Vi kigger nu på deres fejl og pligtforsømmelser lige nu. Vi har endnu ikke et endeligt billede af alle de fejl, de har begået endnu,« oplyser Gundermann, der oplyser, at man endnu ikke formelt har sagsøgt Saxo Bank.

Pics-Saxo Bank

Også i Østrig rejser vreden sig mod den danske bank. Denne gang er det formueforvalter Censeo fra Wien, som er utilfreds med bankens adfærd. Det er særligt interessant, fordi Censeo er en af Saxo Banks partnerbanker, som altså bruger Saxo Banks handelsplatform.

Også her er problemet ifølge det østrigste medie, Forma.at, at Saxo Bank efterfølgende har ændret de kurser, som kunderne blev lovet i forbindelse med bankens stop-loss-ordrer til skade for Censeos kunder. Det skyldes formentlig, at der den kritiske dag ikke var mulighed for at sælge valuta i regulær handel, fordi kurserne pga. panik steg så hurtigt. Østrigerne anklager nu Saxo Bank for at have brudt loven ved efterfølgende at opkræve regninger i modstrid med den oplyste kurs - og man vil nu gå gennemgå de juridiske processer i sagen. Censeo har 140 udenlandske kunder, som i alt har for 30 mio. euro i valutaforretninger.

Også ifølge en anerkendte tjekkisk erhvervsavis Hospodarske Noviny er Saxo Bank-kunder i oprør efter at have modtaget kæmperegninger fra den danske bank med hovedsæde i Tuborg Havn. Saxo Bank kræver således millioner i kompensation fra hundredvis af tjekkiske kunder. Essensen er, at den hastige stigning i schweizerfrancens kurs fik Saxo Bank til at ændre sine kurser med krav om, at kunderne betaler forskellen. For investorer, som kun har investeret nogle hundrede tusinde korun, der nu bliver afkrævet op til en million korun, er det meget vanskeligt at forsvare sig ad rettens vej. Investorerne overvejer derfor et fælles søgsmål og har henvendt sig til zaloby.cz, en internetportal for massesøgsmål.

Blaafalk

»Saxo Bank fik sine kunder til at afgive ordrer og fortalte dem, at deres ordre var gennemført til kursen XY. Derefter viser det sig imidlertid, at det ikke var muligt at købe til denne pris på valutamarkedet, men kun til en mindre gunstig kurs. Så det gjorde den. Banken skabte derefter en gennemsnitskurs og sagde dagen efter til kunderne, at deres ordrer, som var gennemført i en peridoe med meget stærk stigning i francen, ville blive genberegnet med den nye gennemsnitskurs, som imidlertid var ufordelagtig for kunderne,« forklarer internetportalen.

Overfor de vrede tjekker har bankens finansdirektør, Steen Blaafalk oplyst, at hoppet i valutakursen var helt ekstraordinært. Derfor gik det så galt:

»Efter den schweiziske centralbanks meddelelse varede det omkring 30 minutter, før likviditeten vendte tilbage til markedet, og alle ordrer kunne handles. Det er første gang i 30 år, at jeg har oplevet sådan et hop i en af de større valutaer. Saxo Bank er omfattet af europæisk regulering, og dens aktiviteter følger bankens forretningsvilkår, hvis gyldighed alle kunder har accepteret. Det gælder også begivenhederne omkring schweizerfrancen.«

Saxo Bank

Men den udlægning er advokat Daid Fyrbach fra advokatfirmaet Feichtiger, Zidek & Fyrbach, som allerede repræsenterer nogle af de klienter, der har lidt tab i Tjekkiet, kritisk overfor. Han understreger, at mange af Saxo Banks tjekkiske kunder ikke har haft en aftale om investeringsservice og heller ikke har modtaget tilstrækkelig oplysning om risiciene ved de produkter, man tilbød kunderne. Nu nægter man at give kunderne nogen oplysning eller dokumentation for kravene, og presser dem til at indgå et forlig under trussel om retssag ved danske domstole.

Situationen er spidset så meget til, at Finanstilsynet nu helt ekstraordinært oplyser, at man kræver en redegørelse fra Saxo Bank i sagen, efter en række udenlandske aktører har klaget over Saxo Banks adfærd og kursfastsættelser.

I Finanstilsynet bekræfter kommunikationschef Søren Møller Christensen, at man er i dialog med Saxo Bank om begivenheden den 15. januar:

»Vi har fået henvendelser fra ca. 10 Saxo Bank-kunder, som i varierende grad ikke er tilfredse med det, der er foregået.«

Blaafalk

Finanstilsynet oplyser, at man vil afkræve en detaljeret rapport fra Saxo Bank om deres handlinger under og efter begivenhederne. Der oplyses ikke en tidshorisont på, hvornår redegørelsen skal være afleveret.

Saxo Bank skriver i en mail, at man er i dialog med Finanstilsynet. For banken venter også en kritisk dialog med de vrede kunder, der føler sig dårligt behandlet og som overvejer søgsmål mod banken:

»Vi har jo dialog direkte med kunderne, og hvis kunderne ønsker at bruge en anden procesform på at afslutte kapitlet, så har de jo den frihedsgrad, og så må vi tage det den vej. Overordnet set har vi en juridisk god sag, og det må vi så fastholde enten over for kunderne, eller over for advokaten, hvis kunderne vælger at bruge sådan en,« forklarer Saxo Banks finansdirektør Steen Blåfalk, som inviterer kunderne til at forsøge at finde ordninger med banken i stedet for at gå rettens vej:

»Det vil kræve brug af en masse ressourcer og tid, hvis man gør det på den måde, så jeg synes, at det vil være mest oplagt, at vi finder en ordning sammen. Vi er klar over, at nogle af kunderne er i en meget svær situation, og det vil vi også gerne drøfte med dem, og så tror jeg også, at vi kan finde en løsning med kunderne.«

Sent fredag eftermiddag udsendte Saxo Bank en pressemeddelelse, hvoraf det fremgik, at banken stadig overholder sit solvensbehov, men at banken imødeser nedskrivninger på 700 mio. kr., som følge af valuta-stormens udsving den 15. januar.

Berlingske Business hører gerne nærmere fra Saxo Bank-kunder, der har oplevet begivenhederne i Saxo Bank. Skriv til petj@berlingske.dk eller ring til finansredaktør Peter Nyholm på 41726404.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen