Berlingske Business

Saxo Bank fortsætter med at købe op

Saxo Bank fortsætter med at købe op - 1
Foto:

Den vækstsultne danske leverandør af online-handelsplatforme har købt en japansk valutahandler. I sig selv et lille køb, ”…men konceptuelt et stort køb,” siger den ene af bankens to direktører. (Opdateret 7.50)

Saxo Bank fortsætter i overhalingssporet med endnu et udenlandsk opkøb.

Denne gang øger banken sin tilstedeværelse i Japan, hvor man ganske vist allerede har et kontor. Men denne gang har Saxo Bank via købet af valutahandleren Astmax sikret sig en afgørende licens på det japanske marked.

Kort fortalt handler det om, at Saxo Bank sådan set allerede i dag kan tilbyde sine produkter til japanske kunder, men det foregår via de samarbejdspartnere som Saxo Bank arbejder sammen med. Altså kan Saxo Bank ikke direkte sælge til de japanske kunder – det foregår via en af bankens mere end 120 white label-partnere, som på den måde får muligheden for, at deres kunder kan betjene sig af Saxo Banks online handels-platforme.

"Et vigtigt køb for os"
Nu kan Saxo Bank via købet også henvende sig direkte til japanske mæglere, som ønsker at handle via en variant af den prisbelønnede dansk-udviklede online-handelsplatform.

”Reelt set køber vi kun to medarbejdere og en licens. Men det er et konceptuelt vigtigt køb for os. Japan er et større marked end det danske, så vi har brug for en stærk lokal tilstedeværelse herovre. Vi har allerede et kontor her, men vi har ikke haft den licens som gør, at vi kan sælge vores produkter direkte. Det kan vi nu, så nu har vi flere platforme at sælge fra. Nu kan vi selv komme ud til slutkunderne,” siger Kim Fournais til Business.dk fra telefonen i Japan.

"Vi har store ambitioner"
Købet i Japan er blot en af mange Saxo Bank-transaktioner, der efterhånden er tilstede over det meste af verden. Alene i 2009 har Saxo Bank plantet sit flag i Milano, Prag, Dubai og Indien.

Det betyder, at Lars Seier Christensen og Kim Fournais´ livsværk nu har kontorer i Australien, De forenede arabiske emirater, Frankrig, Italien, Japan, Schweiz, Singapore, Spanien, og Storbritannien – foruden hovedkontoret i Danmark selvfølgelig.

I vokser meget, men ofte er det mindre opkøb, I foretager. Kommer man til at se jer foretage en stor transaktion i udlandet?

”Der skal ikke være tvivl om, at vi har store ambitioner. Men når det er sagt, så vil du nok snarere se os fortsætte med de mindre opkøb. Fællesnævneren for alle vores opkøb har været, at vi køber os adgang til kunder og vi får fat i nogle dygtige og respekterede mennesker på lokale markeder. Vi kan jo tilbyde det hele fra København, da vi har en teknologisk platform som gør, at vi klarer det online,” siger Kim Fournais.

”Vi mener, at vi i dag har verdens bedste produkt, så som udgangspunkt vil vi ikke ud og købe store konkurrenter op. Men når det er sagt, så ved vi, at hvis man ikke holder sig skarp, så bliver man overhalet. Man vil nok snarere se os foretage noget, hvor vi måske køber nogle del-elementer, der kan supplere vores teknologi. Vi ser også sådan på det, at du kan ødelægge rigtig meget med et stort opkøb, hvis du ikke rammer skiven 100 pct.,” siger Kim Fournais, der understreger, at de hidsige vækst-ambitioner er intakte, men at de foreløbig har kun har kunnet netrealisere tilfredsstillende vækst-rater ved en kombination af mindre opkøb og organisk vækst.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen