Berlingske Business

Saxo Bank får skarp kritik af Finanstilsynet

saxo
Direktør Kim Fournais og direktør Lars Sejer Christensen i Saxo bank Foto:

Saxo Bank slipper ikke uden skrammer for sin håndtering af kunderne på den lille "black thursday" da schweizerfrancens kurs eksploderede. Finanstilsynet leverer hård kritik af bankens betoning af risiko i sager, hvor markedet bryder sammen.

Saxo Bank får to påtaler, men slipper ellers nådigt for den stærkt kritiserede sag om spekulation i schweizerfranc, hvor mange kunder tabte mange flere penge, end de havde investeret i banken. Sagen blev et stort tema, da Schweiz pludselig opgav sin fastkurspolitik den 15. januar i år.

Det sendte valutaen op kortvarigt med 39 pct., hvorefter den stabiliserede sig på 20 pct. over den tidligere kurs overfor euroen. For visse af Saxo Banks spekulantkunder med eksponeringer overfor francen var det en katastrofe.

Berlingske Business fik talrige henvendelser fra kunder i hele Europa, som måske havde investeret 100.000 euro med en såkaldt »stop loss« klausul, som skal tage toppen af tabet ved et markedssammenbrud. Men det kom hurtigt frem, at denne nødbremse ikke virkede den dag, fordi markedet var så hysterisk, at der ikke kunne sælges papirer i et længere tidsrum.

Det betød, at de pågælende spekulanter pludselig fik en regning på hundredtusindvis af kroner, fordi deres investering havde været gearet. Finanstilsynet fik 38 kundehenvendelser. Og det er altså dem, som Finanstilsynet nu har forholdt sig til.

saxooo

Den ene påtale går på ringe information til kunderne. Og det er det mest interessante af de to, for den betyder, at Saxo Bank kan have markedsført sig med ufuldstændige oplysninger om begrænsningerne for dedicated liquidity - altså den adfærd, som kunderne oplever fra banken, når der netop opstår en markedssituation som på »black thursday«.

Finanstilsynet peger på, at bankens beskrivelse af »dedicated liquidity er egnet til at give selv kunder, der anses for at være mere erfarne investorer end ”den almindelige dansker på gaden”, forståelsen af, at Saxo Bank i modsætning til konkurrenterne, altid kan afvikle handler – også i et ellers illikvidt marked.«

Og i markedsføringsteksten, som ifølge Saxo Bank er fjernet fra bankens hjemmeside, giver ikke nogen begrænsning(udover 25 mio euro) for, hvornår fænomenet anvendes. Man kan altså sige, at banken kan have fået sine kunder til at tro, at Saxo Bank altid ville kunne håndtere et sådant sammenbrud, og det er mindre heldigt.

»Finanstilsynet finder, at teksten tværtimod er formuleret, så den giver indtryk af, at likviditetsrisiciene forbundet med at handle valuta fjernes med Saxo Banks løsning. Dette tjener til at indgyde en tryghed hos kunderne, og det vil antageligt kunne påvirke kunderne i deres valg af udbyder,« skriver Finanstilsynet i sin redegørelse, som Saxo Bank i  øvrigt er voldsomt uenige i.

Myndighedens anden påtale går på dårlig oplysning af kunderne.

»Finanstilsynet påtaler, at Banken ikke straks har orienteret de kunder, som ikke kunne få eksekveret deres stop-loss ordrer, som følge af den manglende likviditet i markedet den 15. januar 2015, om væsentlige vanskeligheder ved at udføre deres ordrer.« skriver banken.

Bjørn Krog Andersen, juridisk chef i Saxo Bank  er dog overordnet tilfreds. Særligt fordi tilsynet har været tilfreds med bankens måde at håndtere afregningskurser på:

»Vi hæfter os ved, at Finanstilsynet efter en grundig undersøgelse giver udtryk for, at Saxo Banks håndtering af sagen og berigtigelse af afregningskurser er sket i overensstemmelse med investorbeskyttelsesbekendtgørelsen og at vilkårene er i tråd med, at en finansiel virksomhed skal handle redeligt og professionelt over for sine kunder.«

Men han erkender, at bankens brug af ordet dedicated liquidity muligvis kan misforstås.

”Vi tager til efterretning, at Finanstilsynet i undersøgelsen påtaler to forhold. Det er vigtigt for Banken, at kundekommunikationen er præcis og effektiv, og for så vidt angår omtalen af ”dedicated liquidity”, der muligvis kunne misforstås, så er den fjernet og med hensyn til orienteringen vil vi i en lignende situation informere de involverede kunder hurtigere.”

24BUSsaxo-bank.jpg

For de ramte kunder, som p.t. overvejer et søgsmål mod Saxo Bank er det centrale om de nye oplysninger vil kunne bruges til at kræve erstatning for de tabte millioner i banken. Det mener Bjørn Krog Andersen ikke er tilfældet. Men fra juristerne fra den anden side af bordet vil man helt sikkert overveje nøje, om man er enig i den vurdering:

»Det er endvidere vores opfattelse, at der ikke ved Finanstilsynets undersøgelse og efterfølgende afgørelse er fremkommet forhold, som giver anledning til ændringer i Bankens retsstilling i forhold til de berørte kunder, der led tab som følge af den schweiziske national banks beslutning,« skriver Saxo Bank i en pressemeddelelse.

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen