Berlingske Business
17:34Business Live siger tak for i dag og på gensyn

Saxo Bank-bosser: Søgsmål mod os er uforståeligt

billede fournais og seier
Overskrift
Kim Fournais (til venstre) og Lars Seier Christensen (til højre), medstiftere og adm. direktører i Saxo Bank. Foto:
 

Saxo Bank-stifterne Kim Fournais og Lars Seier kan ikke forstå, hvorfor en række kunder truer banken med et søgsmål. Bankbosserne har planer om at drive banken frem mod en børsnotering og så at spise en god middag en gang imellem.

En række kunder i investeringsbanken Saxo Bank er stærkt utilfredse med Saxo Banks behandling af dem i forbindelse med valutabomben i januar og truer derfor med et søgsmål. De møder dog ikke særlig stor forståelse hos Saxo Banks stiftere og adm. direktører, Kim Fournais og Lars Seier.

Det fortæller de to bankbosser i et interview med Berlingske Business.

»Det er lidt svært for os helt at forstå, at folk skal komme og give os et søgsmål, fordi de skylder os en masse penge. Det er klart, at vi er i alle tilfælde indstillet på at prøve at finde ordentlige og mindelige løsninger med kunderne, og det har vi heldigvis fundet med rigtig mange, og vi arbejder videre på det. Så det er svært at sige, hvordan det kommer til at gå, men vi gør vores bedste for at finde ordentlige og mindelige løsninger med alle kunder,« siger Kim Fournais.

Finansdirektør i Saxo Bank Steen Blaafalk

Dermed er den store oprydning fortsat i gang i Saxo Bank efter den skæbnesvangre dag 15. januar 2015, hvor den schweiziske nationalbank droppede fastkursaftalen og kappede båndet til euroen. En masse spekulanter, heriblandt massevis af kunder i Saxo Bank, havde spekuleret i en stabil schweizerfranc og tabte på den baggrund hundredvis af millioner kroner - et beløb, som mange ikke kan betale tilbage, hvorfor Saxo Bank nu risikerer et tab på 700 mio. kr.

Flere af kunderne fik på dagen først afregnet sin investering til en bestemt kurs, men senere på dagen blev afregningskursen ændret, så kunderne havde tabt endnu flere penge. Det er på den baggrund, at en række kunder nu truer Saxo Bank med et søgsmål.

Det får de dog ikke noget ud af, lyder det fra Saxo Banks ledelse, der siger, at de har handlet efter bogen. Kim Fournais og Lars Seier fortryder ikke, at de ikke havde sikret banken og kunderne bedre, da det var umuligt at forudse en begivenhed som den, der ramte den 15. januar.

f

»Vi havde allerede i september hævet marginerne (sikkerheden for investeringen, red.) på schweizerfranc til 8 pct. på de største positioner, så vi tænkte, at det ville være nok. Men når man i én af verdens hovedvalutaer ser det største ryk nogensinde på over 30 pct., så må vi sige, at vi havde ikke lige regnet med, at det kunne blive så voldsomt. Så det, vi nok har lært mere af alt, er, at man skal ikke tro, at bare fordi det ikke er sket før, kan det ikke ske i fremtiden,« siger Kim Fournais og tilføjer:

»Hvis man kigger i bagklogskabens klare skær, så er det klart, at vi synes ikke at det er skægt at have et udestående på 700 mio. kr. Men den er jo lidt svær at forudsige. Det er svært at gardere sig mod alting. Hvis du omvendt spørger, om vi har lært noget af det, så ja, det har vi selvfølgelig, og der er da mange ting efter eventet, som vi kan se, at vi kan gøre bedre, og som vi vil forsøge at gøre bedre. Men vi sidder på over 60 pct. af al dansk handel med valuta, så når der sker sådan noget i en hovedvaluta med det største ryk i verdenshistorien, så står vi også først i køen til at få øretæver.«

billede lars seier

Styrer banken mod børsnotering

De to direktører var med til at stifte Saxo Bank og ejer i dag fortsat en del af banken sammen med den amerikanske kapitalfond TPG. Kim Fournais og Lars Seier forlod på et tidspunkt den daglige ledelse i Saxo Bank, men vendte altså tilbage, og de har planer om at blive.

»For mit vedkommende handler det om at hjælpe med at udvikle forretningen, og som du ved, var vi lidt ude af loopet i en overgang, men kom tilbage i slutningen af 2012, og siden har det været business as usual med de løbende udfordringer, som der nu er. Jeg har ikke nogen andre fremtidsplaner. Det er bare at blive ved med at prøve at udvikle Saxo Bank,« siger Kim Fournais, mens Lars Seier siger:

»Ja, det samme her. Jeg har også tænkt mig at spise en god middag undervejs en gang imellem, men ellers er fokus på banken. Der er kæmpe muligheder derude, fordi verden er så stor, som den er, og markedet er så stort, som det er. Og vi synes jo, at vi et eller andet sted har fat i den lange ende med vores platform og den måde at levere finansielle ydelser på. Så det er ikke, fordi det skorter på muligheder derude. Hvis man søger mulighederne, så er de der, og så er det bare et spørgsmål, om man er god til at eksekvere på dem, og det håber vi da, at vi er. Så arbejdet er ikke færdigt, og jeg kan ikke se nogen grund til, at vi ikke skulle kunne få mange flere nye kunder og vokse os større i årene, der kommer.«

Saxo Privatbank i Tuborg Havn

De to forretningsmænd lægger ikke skjul på, at målet i sidste ende er at få Saxo Bank børsnoteret.

»Vi har jo sagt fra starten af, at en del af den aftale, vi har med TPG, er at have en målsætning om at lave en børsnotering, og hvordan det udfolder sig og hvornår, må tiden vise. Lige nu er det et spørgsmål om at få udviklet forretningen og få flere glade og aktive kunder, og når tiden så er til det, så kigger vi på det,« siger Kim Fournais.

Er I to stadig i Saxo Bank om to år?

"Jeg har i hvert fald ikke nogen andre planer, og jeg ser ikke noget, der skulle indikere, at vi ikke er det," siger Kim Fournais, mens Lars Seier supplerer:

"Med mindre der kommer en bus i vejen, så er det planen."

Vil overveje sponsorater i år

Busser er dog ikke noget, som Lars Seier og Kim Fournais beskæftiger sig særligt meget med. I forretningsøjemed er fokus i højere grad på cykler og hurtige biler, eftersom Saxo Bank sponsorerer cykelholdet Team Tinkoff-Saxo  samt Formel 1-holdet Lotus.

Om det også skal være sådan fremover, vil Saxo Bank-direktørerne kigge nærmere på senere i år.

»Der er mange ting, der spiller ind på det. I år har vi endnu bedre styr på at kunne måle den reelle værdi (af sponsoraterne, red.), end vi har kunnet gøre tidligere, og det er noget, som vi kigger på her senere på året, men indtil videre er vi involveret for i år,« siger Kim Fournais og tilføjer:

»Vi har gjort meget inden for vores marketing for at målrette vores events og det, som vi forventer at få ud af det. Vi prøver også i højere grad at undersøge hos kunderne, om det er kendskabet fra sponsoratet, der har hjulpet med at få nye kunder. Vi får samlet mere data og har fået et bedre overblik over det, hvor det før i tiden ikke var så koordineret, men mere et spørgsmål om at komme ud og få øget kendskabsgraden.«

pix-saxo bank

Lige nu er intet derfor sikkert i forhold til sponsoraterne fremadrettet, siger Kim Fournais.

»Vi har ikke tænkt os at holde op med at lave markedsføring, men hvad det præcis skal gå til - sponsorater - og om beløbet skal være større eller mindre eller noget - alt er løbende under overvejelse. Det er en dynamisk verden, som vi lever i, så sådan må det være,« siger han.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen