Berlingske Business

Salg følger bankers oprydningsstrategi

skibs
Skibskreditfonden blev oprettet i 1961 for at støtte den maritime industri, herunder skibsværfterne, som dengang beskæftigede mange tusinde medarbejdere. Et af de større var Helsingør Skibsværft, der i 1963 søsatte DSB-færgen »Arveprins Knud«, som sejlede på ruten Halsskov-Knudshoved indtil Storebæltsbroens åbning i 1998. Foto: Hakon Nielsen

Danmarks Skibskredit er den næste i en række fællesejede selskaber, som bankerne gerne vil af med. Tidligere er blandt andre Nets solgt fra.

Når Danmarks Skibskredit bliver solgt, er det en del af bankernes strategi om at skære deres forretninger ind til deres kerneområde: Bankdriften. Handlen følger efter en række større og mindre salg af virksomheder, hvor bankerne har haft ejerandele.

De store banker – som Danske Bank og Nordea – har siddet på en række selskaber, som de har ejet sammen, og som nu er solgt eller er i en salgsproces.

Fokus på kerneforretningen

Især Danske Bank og Nordea er interesseret i at få solgt ud af den gamle portefølje af del­ejede selskaber for hver især at fokusere på deres egne forretninger.

Det førte sidste år til megasalget af Dankort-ejeren Nets for 17 milliarder kroner til kapitalfondene Advent og Bain. For nylig har bankerne også solgt lønudbetalingsfirmaet Bluegarden til Marlin Equity Partners.

15BUSvaerft4Lindoe-vaerftet.jpg

Når Danmarks Skibskredit er afhændet, kan næste selskab på affyringsrampen blive virksomheden Bankernes Kontantservice (BKS), som driver pengetransporter for bankerne. Selskabet ejes af cirka 70 banker i fællesskab, hvoraf Nationalbanken ejer de 25 procent.

Nationalbankdirektør Hugo Frey Jensen har tidligere sagt direkte, at BKS skal have nye ejere.

BKS blev oprettet af bankerne i 2010 efter en række voldsomme millionrøverier mod blandt andre kontanthåndteringsfirmaerne Loomis og Dansk Værdihåndtering. Men siden har bankerne måttet skyde store million­beløb ind for at holde BKS flydende, og de store ekstraregninger har fået bankerne til at drømme om nye ejere til BKS.

12BUSArveprins-Knud-ms.jpg

Et tredje selskab på vej mod bankernes salgsliste er formentlig VP Securities, tidligere kendt som Værdipapircentralen. VP ejes ligeledes af en speciel konstruktion med både en række banker, der til daglig er konkurrenter, og Nationalbanken. Og det er et selskab, som på et tidspunkt kan blive sat til salg.

Skibskredit mest værdifuldt

Men Danmarks Skibskredit er sandsynligvis det mest værdifulde selskab, som endnu er tilbage blandt bankernes mange fællesejede selskaber.

Danmarks Skibskredit har været præget af en stabil indtjening med et forholdsvis solidt afkast hvert år. På bundlinjen viste resultatet for 2014 stor fremgang. Overskuddet blev på næsten 1,6 milliarder kroner – eller mere end tre gange så meget som året før. Årsagen er, at det lykkedes »at få afviklet nogle få større problemsager«, som det fremgår af regnskabet.

BM

Det drejer sig angiveligt blandt andet om, at Danmarks Skibskredit midt på året valgte at udnytte en særlig optionsret i forbindelse med redningsplanen for det danske rederi Torm.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen