Berlingske Business

Sådan vil Nordea sænke sine omkostninger

FINLAND-ECONOMY-NORDEA - 20171
Overskrift
Nordea har en plan om at spare milliarder af kroner de kommende år. Scanpix/Vesa Moilanen
 

Nordea har store forventninger til automatiseringen af mange af bankens funktioner. Filialer skal nedlægges.

Nordea har torsdag meldt ud, at man over tid vil nedlægge 6000 stillinger, hvoraf de 2000 er konsulentansatte.

De nærmere detaljer for, hvor man vil klare sig med færre ansatte er ikke offentliggjort, men på et pressemøde har administrerende direktør Casper von Koskull redegjort for, hvor man forventer at kunne spare penge.

En stor del af planen indebærer en større grad af digitalisering og centralisering.

Målet er i sidste ende at gøre op med den nuværende model, hvor Nordea arbejder på fire forskellige måder i Sverige, Finland, Norge og Danmark og i stedet skabe en mere samlet og strømlinet enhed.

I alt er det ledelsens forventning, at man kan spare 900 millioner euro på en række områder.

Nordea med regnskab torsdag

250 millioner euro skal findes ved at nedlægge flere filialer og i stedet afholde flere digitale kundemøder via internettet.

Samtidig forventer ledelsen af kunne finde 150 millioner euro ved at automatisere og centralisere kreditgivningen.

De største besparelser forventes at kunne indhentes på it-området. Her er der 400 millioner euro at hente ved at indføre en højere grad af fælles it-platforme og dermed mindre kompleksitet i it-strukturen.

Outsourcing af it-opgaver forventes i den forbindelse også at kunne indbringe en gevinst.

02BUSFrank-Vang-Jensen-1045.jpg

Endelig er der angiveligt 100 millioner euro i besparelser på stabsfunktioner, blandt andet ved at sende opgaver til nærliggende lavtlønslande.

Det fremgik ikke af præsentationen, hvilken tidshorisont man arbejder med. Og så er det ikke nærmere specificeret, hvordan besparelserne fordeler sig på de fire nordiske lande, som Nordea hovedsageligt opererer i.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen