Berlingske Business

Sådan overvåger forsikringsselskaberne sine kunder

detective or a paparazzi taking photos from inside a car

Det er ikke kun på Facebook, at forsikringsselskaberne holder skarpt øje. Privatdetektiver og videooptagelser er eksempler på andre metoder, selskaberne tager i brug i kampen mod svindel.

Forsikringssvindel er en bekostelig affære for forsikringsselskaberne. Faktisk giver det en hovedpine så stor, at forsikringsselskaberne er villige til at tage kontroversielle metoder i brug for at stoppe det.

Torsdag fortæller Berlingske Business om depressionsramte Andreas Hinsching, som er blevet frataget sine ydelser fra PFA, efter at en ven lagde billeder på Facebook af en smilende Andreas Hinsching på ferie. Men det er ikke kun Facebook, som forsikringsselskaberne bruger til at holde øje med deres kunder.

PADBORG forsikringsselskaber bruger sociale medier

Business.dk forsøger at skabe et overblik over, hvilke metoder, forsikringsselskaber benytter sig af for at standse forsikringssvindel.

Birger Lang Mark var sygemeldt med diskusprolaps og modtog arbejdsskadeerstatning, da to politimænd bankede på hans dør i 2008. Gennem seks måneder havde TopDanmark overvåget hans hverdag, og det hele kunne dokumenteres med video, som detektiven havde optaget. Birger Lang Mark var nu anklaget for forsikringssvindel.

»De lavede skemaer, så man dagen lang kunne se, hvad jeg lavede. Når jeg var ude at gå, målte de turen op, for at se hvor langt jeg gik. Når jeg købte ind, var de der. Og når jeg var sammen med mine børn og afleverede dem i skolen, filmede de mig,« forklarer Birger Lang Mark til Berlingske sidste år.

Det gør forsikringsselskaberne:

  • Private efterforskere er begrænset af strafferets- og persondataloven og har ikke særlige beføjelser. Det fremgår af forsikringsbranchens etiske kodeks, at man ved »bestyrket msitanke« eller hvis »mindre indgribende undersøgelsesmetoder er godkendt« kan ty til »mere indgribende metoder«:
  • Foto- og videooptagelse af personer. Posering som ven på sociale medier som f.eks. Facebook, LinkedIn osv.
  • Brug af elektronisk sporingsudstyr (GPS)
  • Kontakt til familie, venner, naboer og bekendte i forsikringskundens/skadelidtes nærmiljø

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen