Berlingske Business

Sådan overlevede Alm. Brand finanshajernes angreb

17BUSSoeren-Boe-Mortensen-x.jpg
Overskrift
»Vi har haft utrolig mange problemer i erhvervsforretningen, i vores lån til landbruget og i pantebrevsdelen. Nu er erhvervsforretningen pakket ind og ligger og giver lidt smågevinster, mens pantebrevsforretningen er i stærk bedring. Det, vi har tilbage, som giver rynker, er landbruget. Hver dag, man tror det bliver lidt bedre, bliver det bare værre,« forklarer Søren Boe Mortensen.
17BUSSoeren-Boe-Mortensen.jpg
Overskrift
Alm. Brands topchef Søren Boe Mortensen ønsker at lokke flere af selskabets forsikringskunder til også at være bankkunder hos Alm. Brand. Foto: Claus Bech

Landets mindste finansielle supermarked var et oplagt opkøbsemne, da kursen var i bund. Men ejerskabet holdt hajerne stangen i modsætning til i overtagelsestruede Topdanmark. Nu satser Alm. Brands topchef Søren Boe Mortensen alt på at bevise, at man kan skabe vækst i banken.

De færreste vil sige, at han var sin løn værd, da det gik hårdest til i landets mindste finansielle supermarked, Alm. Brand. For topchef Søren Boe Mortensens strategi var mildest talt slået fejl, og forventningerne til Alm. Brand var i december 2010 så lave, at markedet værdisatte selskabet til bare 600 millioner kroner – et fald fra ni milliarder kroner tre år forinden. Det var tilfældet på trods af, at finanskoncernen var i besiddelse af et guldæg i form af et landets mest veldrevne skadesforsikringsselskaber. En branche som generelt klarede sig godt gennem krisen.

Dengang bankede sultne konkurrenter på døren for at købe og splitte Alm. Brand ad for at tjene penge på at rydde op og sælge stumperne.

17BUSSoeren-Boe-Mortensen-5.jpg

Men i dag fem år efter er Søren Boe Mortensen i bedre humør, da han tager imod i mødelokalet med panoramaudsigt til Øresund i Alm. Brands imposante glassilo, som blev bygget til at være Ø.K.s hovedsæde. Søren Boe Mortensen har populært sagt »svedt tabene ud« – en særlig disciplin i bankverdenen, hvor man over tid bruger sin løbende indtjening og skrappe kreditfolk til at rydde op efter dårlige lån for milliarder af kroner – lån der kort før krisen blev givet til pantebrevsselskaber, landbruget og svage erhvervskunder, hvoraf en stor del aldrig kom til at betale pengene tilbage igen.

Landbruget giver stadig rynker

Nu er en del af Søren Boe Mortensens og Alm. Brands ære genoprettet. For aktieværdien nærmer sig nu otte milliarder kroner Kun lidt mindre end de ni milliarder kroner, som Alm. Brand var værd, da kursen toppede i 2007.

»Vi har haft utrolig mange problemer i erhvervsforretningen, i vores lån til landbruget og i pantebrevsdelen. Nu er erhvervsforretningen pakket ind og ligger og giver lidt smågevinster, mens pantebrevsforretningen er i stærk bedring. Det, vi har tilbage, som giver rynker, er landbruget. Hver dag, man tror det bliver lidt bedre, bliver det bare værre. Vi har nedskrevet mere end halvdelen af vores lån for 1,2 milliarder kroner til landbruget,« forklarer Søren Boe Mortensen.

Søren Boe Mortensen.

Selv om det netop var Alm. Brands satsning på at blive et fuldskala finansielt supermarked med både forsikringsselskab, bank og pensionsselskab, der var lige ved at knække nakken på finanskoncernen, er det igen banken, som fremover skal sikre vækst for Alm. Brand. Nu er det privatkunder, der skal lokkes over fra skadesforsikringsselskabet for at blive fuldkunder i banken. Det er ifølge Søren Boe Mortensen testen, der skal afgøre, om det giver mening at drive Alm. Brand som et finansielt supermarked fremover.

»Vi ser, at der på forbrugersiden er en lyst til at købe produkterne det samme sted. Så det finansielle supermarked er ikke dødt. Det giver mening for Alm. Brand, hvis vi kan vi få et samspil mellem alle tre ben. I dag er banken lille, og pension er lidt større, men forsikring fylder næsten det hele. Banken skal være større og understøtte de andre forretningsområder.«

Pæn tilgang af kunder

Søren Boe Mortensen forsikrer, at banken skam er på det rigtige spor med en pæn vækst i bankens privatkunder.

»På toethalvt år er vi gået fra 7.000 til 11.000 kunder. Det er en rigtig fornuftig vækst. Men vi er kun halvvejs, for vores mål er at komme op på 15.000-16.000 helkunder i banken. Så kan banken komme til at give en rigtig god egenkapitalforrentning.«

Som det er nu, har Alm. Brand cirka 400.000 kunder i forsikringsselskabet alt inklusive, hvoraf cirka halvdelen har alle deres forsikringer samlet.

»Kan vi bare få ti procent af vores helkunder over i banken, har vi pludselig en rigtig god bankforretning, men det er nok ikke realistisk at få alle over.«

07busnavneRasmusLynge.jpg

Omvendt erkender Søren Boe Mortensen, at bank og pension i dag er en belastning for værdiskabelsen for Alm. Brand, som i en årrække har ligget med nogle af de bedste nøgletal på det for aktionærerne guldrandede skadesforsikringsområde i Danmark.

»Selv om vi er det mindste pensionsselskab, vil hverken bank eller livsforsikring være store nok til at klare sig alene. Satte jeg dem ud på en øde ø uden skadesforsikringsselskabet, ville de nok synes, at det var en hård én,« siger Søren Boe Mortensen med henvisning til, at Alm. Brand deler de kompetencer, der skal til for at overholde den stadig mere komplicerede lovgivning, som finanssektoren er underlagt.

Situationen er stadig sådan den dag i dag, at Alm. Brand ved et salg nok ville være mere værd, hvis skadesforsikringsselskabet stod alene, erkender topchefen:

»På skadesforsikring har vi leveret rigtig god indtjening, men det afspejles ikke i aktien, der har været præget af en discount og været værdisat forsigtigt, fordi banken trækker ned. Man kunne måske finde nogle, der ville give en formue for forsikringsselskabet, men det er ikke en aktuel situation. Vi mener, at vi langsigtet kan drive bank og pension på en måde, så vi får mere vækst end markedet forventer i dag.«

MR

Et frasalg og opsplitning af Alm. Brand var højaktuelt under krisen, da flere købere sværmede om skadesforsikringen. Trygs daværende direktør Stine Bosse var offentligt ude og ytre sin interesse for at købe Alm. Brand:

»Ja, der var mange, der gerne ville købe os på det tidspunkt. Havde vi ikke haft en hovedaktionær, da kursen var nede omkring ti i 2010 eller 2011, var vi blevet købt for måske to milliarder kroner, men det havde været til en betydeligt dårligere pris end nu. For i dag ligger vi på kurs 42 svarende til en børsværdi på cirka 7,5 milliarder kroner. Så det var klogt at tænke langsigtet.«

gg

Det var fonden Alm. Brand af 1792, der med en ejerandel på 60 procent sikrede, at Alm. Brand ikke blev solgt til anden side. Alm. Brands største konkurrent, Topdanmark, der har en lignende kundebog, er gradvist ved at blive ædt af Nordens største forsikringsselskab, If Forsikring, som netop har sat deres topchef Torbjörn Magnusson ind som næstformand i bestyrelsen.

»Vi har en storaktionær, som stabiliserer driften. Det sikrer, at vi ikke bliver kortsigtede i vores fokus. Omvendt betyder det, at vores aktionærer ikke har mulighed for at få en overtagelsespræmie fra en køber, som bare vil ind på det danske marked. Men omvendt er det vel kun få danske selskaber, som har fået en sådan overtagelsespræmie.«

Søren Boe Mortensen understreger dog, at han ikke kan forhindre, at nogen lægger et bud på Alm. Brand. Bestyrelsen og fonden ville så være nødt til at forholde sig til det.

,,

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen