Berlingske Business
07:17Teleselskaber vil tjene penge på data og algoritmer

Rygter om tabt Mærsk-kontrakt florerede timer før besked

jeve
A P Møller Mærsk hovedkvarter på Esplanaden kaldet Huset med de blå øjne. Foto:

I timer før A.P. Møller - Mærsk fortalte børsen, at man havde tabt en stor kontrakt, gik rygterne på nettet.

København: Aktierne i A.P. Møller - Mærsk stiger tirsdag på trods af en meddelelse fra selskabet mandag aften om, at Maersk Oil har tabt en vigtig oliekontrakt i Qatar. Det skriver Ritzau Finans.

Stigningen kommer efter en stor negativ kursreaktion mandag og har sat gang i spekulationer om, at nogle allerede før meddelelsen fra Mærsk kendte til udfaldet.

»Man kan måske sige, at faldet i går måske var så stort, at det i virkeligheden ikke var en sektorrotation, men at faldet mere var et udtryk for, at der var noget negativt i pipelinen på vej,« siger aktieanalytiker Morten Imsgard fra Sydbank til Ritzau Finans.

Jakob Thomasen topchef for maesk oil.

Mandag faldt Mærsk B-aktien hele 8,6 procent, mens den tirsdag retter sig 2,1 procent til 8240 kroner.

Mens flere mandag undrede sig over det store kursfald i Mærsk-aktierne, så er det tirsdag kommet ud, at nogen tilsyneladende allerede var velorienteret om Qatar-nyheden nogle timer før meddelelsen fra Mærsk.

På hjemmesiden argusmedia.com er nyheden om den tabte kontrakt eksempelvis tidsstemplet 17:33 dansk tid.

Hvis der rent faktisk lå en afgørelse på det tidspunkt kan det undre, at meddelelsen fra Mærsk først blev kommunikeret ud i en fondsbørsmeddelelse kl. 20:21.

»Hvis der er hold i de ting, at der er nogen, der har vidst det før og breaket det før, så er det selvfølgelig lidt uheldigt, at man ikke også fra Mærsks side kommer ud med den.«

Mærsk Oil - Oliefelter Nordsøen - Borerplatforme. Billeder fra

»Spørgsmålet er, hvor endeligt det har været, og om det bare har været kraftige spekulationer, «siger Morten Imsgard.

Hos fondsbørsen, OMX Copenhagen, er reglerne for offentliggørelse af kurspåvirkende nyheder klare. Her er hovedreglen, at et selskab "hurtigst muligt" skal offentliggøre oplysninger om beslutninger og andre forhold og omstændigheder, der kan være kursrelevante.

»A.P. Møller - Mærsk orienterede Nasdaq det øjeblik, vi modtog besked fra Qatar Petroleum om, at vi ikke have vundet,« skriver Head of Media & Stakeholder Relations hos A.P. Møller - Mæsk Louise Münter i en kommentar til Ritzau Finans.

QATAR-GULF-OPEC-COMMODITIES-ENERGY-OIL-PRICES-FILES

/ritzau/

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen