Berlingske Business

Rift om gode kunder presser indtjeningen

04BUSKaren-Froesig_Business
Sydbanks direktør Karen Frøsig er en af dem, der erklærer sig parat til at arbejde hårdt for at få de gode og lånelystne kunder til banken. Arkivfoto: Claus Fisker

Andelen af lånelystne, stærke bankkunder er lille, og bankernes kamp om dem presser rentemarginalerne ned.

Hvis udbuddet er stort, men efterspørgslen er lille, må man sænke priserne, og det er netop, hvad bankerne i stigende grad gør over for de gode kunder.

Bankerne tvinges simpelthen til at tilbyde ekstra lave renter til de økonomisk stærke kunder, og den øgede konkurrencen er nu så stor, at det kan læses direkte i bankernes regnskaber, hvor renteindtægterne generelt set er faldende.

Det blev nævnt af blandt andre Jyske Bank og Sydbank, da de offentliggjorde regnskaber i sidste uge, som en årsag til den faldende indtjening.

»Min balance er blevet ændret henover året fra, at jeg har nedskrevet nogle dårlige lån til at få nogle nye gode på bøgerne, og de betaler ikke helt så meget i rente. Verden er blevet sådan, at vi alle går efter de bedste kunder og de mest sikre kunder, og der skal arbejdes benhårdt for at få flere af dem på bøgerne,« sagde Sydbanks direktør, Karen Frøsig.

04BUSArbejdernes-Landsbank_Business

De største banker låner som hovedregel pengene billigst i udlandet, og derfor har de bedst plads til at konkurrere på prisen. Men også de banker, der har et stort indlånsoverskud, kan være med.

Det gælder blandt andre Arbejdernes Landsbank, der har hele 12 mia. kr. i indlånsoverskud. De penge er klar til at blive lånt ud, når efterspørgslen melder sig.

»Hvis det er kunder, der passer ind i vores vækststrategi, vil vi gerne være konkurrencedygtige og attraktive på udlånsmarkedet. Det er netop en vigtig del af strategien med vores indlån, at vi sætter pengene i likvide papirer, så vi har mobiliteten til at gå fra papirtunge til mere udlånstunge i forbindelse med samfundsvækst,« siger bankdirektør Jan Andersen.

04BUSArbejdernes-Landsban#2.jpg_Business

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen