Berlingske Business

Revolution i forsikrings-branchen: Din forsikring kan blive 80 pct. billigere

Biluheld
Foto:

Sensorer og anden ny teknologi vil i de kommende år mindske risiciene for skader på både bil og hjem betydeligt. Det er en trussel for forsikringsbranchen, hvor den klassiske forretningsmodel nu bliver sat under pres.

Forsikringsbranchen står foran en større omvæltning og bliver meget snart nødt til at finde på nye måder at drive forretningen på. Det spår flere forsikringseksperter.

Forsikringsselskaberne tjener i disse år mange penge på at dække de danske forbrugeres risici for skader, men i takt med udviklingen af ny teknologi bliver disse risici mindre og mindre, og dermed forsvinder forsikringsselskabernes forretningsgrundlag.

31BUSForside1.jpg

Hvor forsikring traditionelt har handlet om udbedring af skader, påpeger Jacob Tovborg-Jensen, der er ansvarlig for rådgivning af forsikringsbranchen hos konsulentvirksomheden Accenture, at tendensen i høj grad går i retning af forebyggelse, og at ny teknologi vil spille en afgørende rolle.

»Jeg forventer, at »connected home« bliver det næste, som vi vil se på det danske marked. Det vil for eksempel være sensorer, der overvåger hjemmet og forebygger brand, oversvømmelse eller andre typer skader i hjemmet,« siger han og tilføjer:

»Sensorer og den øgede mængde af data åbner op for nye digitale forretningsmodeller som medfører, at forsikringsselskabernes forretningsmodeller kommer under pres, og spørgsmålet er så, hvordan de skal respondere.«

Allerede nu ser man den nye teknologi rykke ind i bilerne. Ifølge Jacob Tovborg-Jensen har bilproducenten Volvo annonceret, at den nye teknologi, der kommer i deres biler nu, reducerer risikoen med op til 28 pct., og baseret på de data er der allerede forsikringsselskaber, der tilbyder rabatter på op mellem 20 og 25 pct., hvis man har sådan en bil.

»Der er konsensus om, at i 2030 vil op mod 80 pct. af al den risiko, der er i en bil, være elimineret. Det betyder også, at forsikringsselskaberne reelt står til at miste 80 pct. af den nuværende betalte præmie på bilerne,« siger Jacob Tovborg-Jensen.

Ifølge revisions- og konsulentvirksomheden PwC vil forsikringsselskaberne blive tvunget til at komme endnu tættere på kunderne, efterhånden som sensorer og anden digital intelligens bliver mere almindeligt. »Ændringerne i markedet vil kun gå endnu hurtigere i de kommende år, og udviklingen vil i høj grad kræve redesign af produkt- og forretningsmodellerne. Det vil ikke blive let, men det er den nye virkelighed,« siger Klaus Berentsen, partner og leder af markedet for finansielle services i PwC.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen